Genstarte gulvvarme

Jeg har 2 x helt nye gulvvarme (vandbåren) anlæg i bryggers og i bad, lavet på samme måde af samme VVS'er.

Det er små anlæg som kører med FJVR ventil.

Gulvvarmen i bryggers har jeg været nødt til at slukke helt (dreje på det sorte greb) for at kunne lægge fliser. Efter at have lagt fliser har jeg drejet grebet om igen, så den står lodret som her på billedet.

Men der kommer ingen varme. Både retur og indløb er helt kolde. Der er helt klart varmt vand for rører jeg ved t-stykket (mørekgråt) er det meget varmt, både på indløb og retur. Har prøvet at sætte termostaten til 2 som den  plejede at stå på, skrue den helt ned til 0, skrue den op til 8, samt tage den af. Intet af det virker til at gøre nogen forskel. Den lille sorte hætte øverst jeg skyder på er noget udluftning, har jeg sikret at den sidder løst ligesom den lille sorte hætte på indløbet gør.

Anlægget i badeværelse kører fint og her står termostaten på 2, men den har til gengæld aldrig været helt slukket.

​Har self tjekket at der er tryk på gasfyr (ellers ville badeværelse jo også være koldt).
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glemte at tilføje at der var fin varme på inden jeg blev nødt til at slukke. Det har været slukket en 3 ugers tid.
Tror nu ikke ventilen med det sorte greb fejler noget, men du må kunne se “akselenden” i møtrikken inden i det sorte greb. Hvis akslen drejer med når du drejer grebet, er det ikke her problemet ligger.
Alt er vel nyt, så stiften i fjvr ventilen virker sikkert også som den skal. Dit problem er sikkert luft. Prøv igen at afmontere termostaten, så skulle ventilen være helt åben. Prøv så lige at trykke stiften på ventilen ind - den skal så selv komme ud.
Prøv at afmontere hætterne på udluftningsventilerne. Normalt skal de blot være løse som du har sikret. På nogle udluftninger kan man trykke ned på selve ventilen (når hætten er taget af). Så skal der komme vand ud. Kommer der luft ud, virker udluftningen ikke som den skal.
Næste trin er at tvinge mere gennemstrømning gennem gulvvarmekredsen, f.eks. ved at lukke af for alle andre gulvvarmekredse og radiatorer, og evt. at hæve pumpetrykket.


Søren O
Du har kontrolleret at stiften under termostathoved ikke sidder fast, men kan trykkes ind og fjeder ud igen ?
Okay for f. jeg er dum. Efter de glimrende råd her var jeg ude og kigge igen, massere stifter, trykke på hætter mv, og opdager så at der også sidder et sort greb på indløbet. Som var lukket. Som jeg selv lukkede for 3 uger siden, men havde lykkelig glemt alt om, og siden er der stillet en vaskemaskine klods op ad så den ikke længere kunne ses. 

Fik drejet den rundt med møje og besvær og straks blev pex rørene varme 🔥 

🥴
Annonce
Det er læring på den hårde måde. Sådan noget husker man bedre til næste gang.

Søren O
Sådan   Det er det vi her kalder fejl 40  Altså de 40 cm der er fra hænder og til hjernen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis