Væghængt toilet i ydervæg (træ skellet)

Hej alle,

Jeg har på tegnebrættet, at jeg skal udvide mit lille sommerhus med en tilbygning, hvor jeg bl.a. skal have et badeværelse med væghængt toilet.

Jeg vil gerne vælge en udgave som skjuler hele cisternen i væggen. Toilettet skal hænge på en ydervæg. Jeg isolerer med 195 mm, lambda 34.

Det vil jo betyde, at der hvor cisternen bygges ind, vil der være noget mindre isolering. Kommer der en kuldebro, der kan mærkes? Eller har det ikke den store betydning. Jeg kunne også på dette stykke isolere med 32 lambda, som da vil hjælpe en smule. 

Jeg har mulighed for at bygge en kasse på ydersiden og isolere omkring toilettet, eller er det helt "over-do"?

Jeg vil helst ikke gøre vægge bredere indefra, da det vil tage plads fra det nye badeværelse. 

Er der en særlig cisterne jeg med fordel kan vælge til en ydervæg (træskellet)? 

Håber det hele giver mening :) Ser frem til at høre fra jer, så jeg ikke skal spekulere mere på det. 

Mh Lise

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er kasser produceret specifikt til det:
https://www.sanistaal.com/da/produkter/vvs/sanitet/cisterner-betjeningsplader-og-tilbehoer/cisterner/c-20.50.30.10/10294720/isolering-til-indbygningscisterne
Det giver nok mindre isolering end 195mm Rockwool, og lidt af en kuldebro. Men det vigtigste er jo at vandet ikke fryser.
(Det er sådan en mit hus der lever op nuværende br er bygget)
Forskellen på cisterner kender jeg ikke. Dog er jeg træt af vores ifø rimfree, det er smart i teorien, men ikke i praksis. 
Tusinde tak for hurtigt svar. Smart med sådanne en. Det vil jeg kigge nærmere på.

Er det Ifø rimfree toilet du er træt af? Kan du sige lidt mere?
Tak :) Har netop haft kigget på det....
Du vil altid få en lidt dårligere isolering netop der. Men det gælder jo flere steder f.eks. er vinduer sjældent lige så gode til at holde på varmen som din 195 mm isolerede ydermur. Men ved toilet er det et noget mindre område så der må man leve med et kompromis for at få de andre fordele. 
Du skal kigge efter den cisterne som har mindst dybde. Da din afløb nederst er 110 mm og lidt større ved muffen så kommer man ikke under dette mål ved dybden.
Jeg har lige kigget på 2 populære, det er Geberit Duofix, som er 120 mm Og Grohe Rapid som er 145 mm 
Så er ret nemt at vælge. 
Der Kan jo stadig isoleres optimalt imellem rørene, og bag selve stativet. Det er kun selve vandbeholder og afløb som fylder maksimal. 
På begge cisterne stativer kan man hænge alle typer og fabrikater af toilet kummer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak, det er noget af en jungle. Ja med 120 mm. så er der også plads til noget isolering. Tak for din tid :) 

Har ​du nogle erfaringer med en godt væghængt toilet?

Jeg har brugt flere forskellige, også dem som de påstår er mere rengørings venlige. Det syes jeg ikke gør nogen forskel.
Men man bør nok vælge den type som har skjulte skruer. Altså hvor der er hul op i bunden og så kan kummen monteres med noget special værktøj. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for en godt råd :) 
Jeg har et rimfri ifô væghægt toilet, som jeg er godt tilfreds med. Der er tilsyneladende begået fejl ved installationen, når der klages over sprøjt over kanten. Det kan skyldes manglende/forkert vandbremse i tilgangen fra cisternen.

fase
@fabrin, ved du hvilke fejl det er?
Ifølge eurodan der har indstalleret det er det korrekt gjort, og ifølge dem må det gerne sprøjte.
Jeg kan se at jeg ikke er den eneste med den klage.
https://dk.trustpilot.com/review/ifo.dk?page=3
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis