Kiprelæ eller lignende

Findes der et relæ (måske en slags kiprelæ), som altid "begynder" som tændt, og som man så med en impuls kan "kippe" mellem tændt og slukket.

En natlampe ved sengen, som skat tænde, så snart man kommer ind i soveværelset og tænder ovre ved døren. I nattens løb skal man så kunne slukke og tænde for natlampen på en kipafbryder ovre ved sengen. 

Når man så står op om morgenen, og ikke behøvet lys, "kipper" man ikke, men slukker på afbryderen ovre ved døren på vej ud af soveværelset.

Næste aften tænder man ovre ved døren, og så skal natlampen tænde, ligegyldigt, hvordan relæet stod sidst.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
OBugger skrev den 09-02-2024 19:02:38

Findes der et relæ (måske en slags kiprelæ), som altid "begynder" som tændt, og som man så med en impuls kan "kippe" mellem tændt og slukket.

En natlampe ved sengen, som skat tænde, så snart man kommer ind i soveværelset og tænder ovre ved døren. I nattens løb skal man så kunne slukke og tænde for natlampen på en kipafbryder ovre ved sengen.

Når man så står op om morgenen, og ikke behøvet lys, "kipper" man ikke, men slukker på afbryderen ovre ved døren på vej ud af soveværelset.

Næste aften tænder man ovre ved døren, og så skal natlampen tænde, ligegyldigt, hvordan relæet stod sidst.

 Det er sådan en “tænd / sluk alt” knap man kender fra hoteller. Det findes, men hvordan det laves ved en elektriker nok bedst, men det kræver et relæ (det kan man typisk høre på hoteller, når man udløser det. Samme lyd som når kortet fjernes). 

Kan du ikke bare bruge et helt almindeligt kiprelæ og forbinde helt traditionelt med 2 (eller 3) fjederbelastede afbrydere. Så kan du tænde og slukke på vilkårlig afbryder, og behøver du ikke lys lader du bare være med at berøre afbryderne.

Søren O
Tak for jeres svar, men

Nej, det er ikke bare “tænd / sluk alt” knap man kender fra hoteller. På et hotelværelse er der jo bare tale om en "hovedafbryder", som ofte bliver styret ved at stikke værelsets card-key ned i denne "hovedafbryder".

Nej, det har ikke noget at gøre med almindelig korrespondance.

Nej, jeg kan ikke bare bruge et helt almindeligt kiprelæ. Jeg skal forbinde det på det allerede eksisterende.

Jeg har skrevet mit spørgsmål så tydeligt, som jeg synes, jeg kan formulere det ;-) 
Håbet at få flere forslag/løsninger. 
Der kan måske laves med 2 pol kiprelæ med 2 omskifte kontakter. Men begge afbrydere skal være impuls tryk. Relæet kan så sidde i eltavle et sted.
Impuls fra afbryder ved dør går igennem den ene skiftekontakt og til spole medens skifte kontakt ved sengen går direkte til spole. 
Den anden skifte kontakt bruges så til lampen. 
På den måde vil afbryder ved dør kun påvirke kontakten hvis den står slukket. 
MEN det synes som dem der laver ting så nemme at det bliver meget u.nemt.  
Ellers skal du bruge en af de mange programmer bare relæer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for dit svar.
Kan du foreslå et programmerbart relæ?
Jeg forstår ikke helt hvad det er du efterspørger. Hvorfor vil du have “hovedafbryderen” ved døren? Hvis du kunne finde på at gå (tidligt) seng, uden at tænde “hovedafbryderen”, kan du ikke senere tænde din natlampe ved sengen.

Søren O
Søren O skrev den 10-02-2024 09:43:23

Jeg forstår ikke helt hvad det er du efterspørger. Hvorfor vil du have “hovedafbryderen” ved døren? Hvis du kunne finde på at gå (tidligt) seng, uden at tænde “hovedafbryderen”, kan du ikke senere tænde din natlampe ved sengen.

 Det var derfor jeg tænkte hotel-agtigt, selvom TS afviste det. 


Normalt har et hotel to afbrydere ved sengesiderne. En til alt og en til natlampen (og nogle gange flere hvis der er andet lys over sengen). Man kan slukke alt men stadig tænde enkeltvis efterfølgende. Samme afbrydere findes typisk ved indgangen til værelset, hvor “alt” afbryderen tænder alt lys.

Det lyder normalt som relæer fordi man hører det der “klap” fra et relæ. Alt det overskrives naturligvis af hovedafbryderen med kortet i.

Men ja, rent praktisk kan det jo gøres med hue og hue afbrydere. De kan programeres ret simpelt. 
Tænker også det billigste og mest simple ville være Philips Hue. Er super glad for mit system.
Der er rigtig mange programmeringsmuligheder, og også motion sensors.
Feks. kan man når alarmen slukkes på ens telefon om morgenen, trigge via Google Home en "godmorgen event", der tænder lyset ganske svagt, og så skruer den ellers langsomt så man tilvænner sig lyset. Og meget meget mere :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis