Kabler i bygningers hulrum

Er det tilladt at føre installations el- kabler gennem bygningers hulrum ?
Hvor mange kabler må føres samtidig ?
Må kabler fra flere strømkredse føres sammen i samme hulrum ?
Må kabler fra flere sikrings grupper føres sammen i samme hulrum ?
Må der være anden installation eks. indbyggede (loft) lamper samtidig ?
Hvis der er plads. Er der derfor pladskrav ?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det godt nok ved at være længe siden jeg bestod autorisationsprøven, og har ikke fulgt med i lovgivningen siden men:

Ja
Uendeligt
Ja
Ja
Ja
Nej

Det kan være Fabrin eller Elmanden kan supplere med nyeste lovgivning.

Selvbygger med stort S. 
Der kan ikke svares entydigt på spørgsmålet, da det afhænger af alt for mange parametre.
"Som hovedregel skal kabler føres alene hvis muligt, men det er ikke alle steder, man kan undgå samlet fremføring, f.eks. i kabelkanal ned til eltavle." 
HD 60364 kræver beregning ved samlet fremføring. Elektrikeren som skal udføre arbejdet foretager beregningen, så det er heldigvis ikke noget lægmand behøver at bekymre sig om.
vægten skrev den 09-02-2024 12:27:06

Er det tilladt at føre installations el- kabler gennem bygningers hulrum? Ja
Hvor mange kabler må føres samtidig? Så mange du vil.
Må kabler fra flere strømkredse føres sammen i samme hulrum? Ja.
Må kabler fra flere sikringsgrupper føres sammen i samme hulrum? Ja
Må der være anden installation eks. indbyggede (loft) lamper samtidig? Ja.
Hvis der er plads. Er der derfor pladskrav? Nej, ikke udover at opfyldelsen af pladskrav med hensyn til forskellige installationsformer skal være opfyldt. Her tænkes på afstandskrav mellem f.eks. netværkskabler og installationskabler. Samtidig skal antal kabler i et bundt opfylde reglerne for afkølingsmuligheder.

Dit spørgsmål er stillet i generelle vendinger. Derfor er svaret også i generellige venderinger.


fase
Tak for svarene
"Nej, ikke udover at opfyldelsen af pladskrav med hensyn til forskellige installationsformer skal være opfyldt. Her tænkes på afstandskrav mellem f.eks. netværkskabler og installationskabler. Samtidig skal antal kabler i et bundt opfylde reglerne for afkølingsmuligheder."

Jeg spørger igen:
Er det lovligt af føre nogle få el -kabler gennem bygningers hulrum, hvori der er andre installerede varmeafgivende lamper, der er godkendte til montage i isolation (afgivet samlet effekt mindre end 100 W)?

13 A sikringer i tavlen i installationen, og der anvendes installationskabler 3G1,5 af alle forskellige typer, der blot kan tåle 70 grader omgivelses temperatur?

Ja, det er lovligt at føre kabler gennem bygningers hulrum. Er det et OK svar på dit spørgsmål, hvis ikke må du uddybe dine spørgsmål, så de ikke er så bredt formulerede, at svarene også er brede.

fase
Annonce
En mere detaljeret visning
Jeg viser en skitse af en smal kanal, hvori gennem 3 kabler skal føres.
Der er også LED lamper indbygget, det er lav - effekt lamper. Med i alt 40 - 50 - (måske 100 Watt varme og lys effekt hvis det kan tillades) i samlet varme udvikling.
Kabler er af typen 3G1,5, måske light eller super light kabel.
Må kablerne placeres som vist ?
Målene er ikke millimeter nøje, men med nogle centimeters afvigelse fra eller til.

Træk du bare dine tre kabler i den viste kanal. Der er to ting, der undrer mig. Skitsen viser en lodret kanal med kabelafstanden på nogle cm. Hvordan vil du opnå den afstand på løsthængende kabler i et hulrum som vist på skitsen? Det er jo ikke realistisk at være sikker på at opnå afstand mellem kabler i hulrum, når man trækker kabler i hulrum.
Et andet spørgsmål er er hulrummet vist med 90° drejning så lamperne i virkeligheden vender nedad?
Du har ikke nærmere defineret, hvad hulrummet består af. Hvad er i øvrigt dit problem?


fase
Nu spørger du meget til lovligheden i at føre kabler, jeg bider mærke i at du vil bruge 1,5 mm2 kabler på en 13 A gruppe, det begynder at blive svært når dine kaber kommer i kontakt med isolering, iflg dimesioneringsvejledningen fra ds 60364 kan det ses at når et kabel er i forbindelse med mere end 39 isolering skal der ganges med 0,5 dvs at iflg tabellerne for bærevne til hvor mange A et kabel kan klare så kan et 1,5 mm2 kabel klare 27 A , men så skal der ganges med 0,5 så er man nede på 13,5 og så skal der tages højde for slet fremføring omgivelser temp og  længde  og så havner man typusl nede på 11-12A og dermed er en 13 A sikring ikke lovligt men man skal op i 2,5 mm2..... ja reglerne er de sidste pr blevet VÆSENTLIG skærpet, hat du ikke adgang til diverse tabeller for dimensionerings udregning så kan sillerhedsstyrelsens tabel for simpel dinesionering bruges den kan findes på sik.dk i hovedtræk hedder det 10 A min 1,5 mm2 13 A  min 2,5 mm2 og 16 A min 4 mm2. Så er man på spiller grund.
Tak for alle svar alle sammen

til A "Hvordan vil du opnå den afstand på løsthængende kabler i et hulrum som vist på skitsen?"
til B "Du har ikke nærmere defineret, hvad hulrummet består af?"
til C "Et andet spørgsmål er er hulrummet vist med 90° drejning så lamperne i virkeligheden vender nedad?"
til D "Hvad er i øvrigt dit problem?"
A Kablerne behøver ikke være helt løsthængende, deres cirka indbyrdes afstande kan fastholdes, så de ikke kan blive snoet sammen
B Der er intet mere i rummet, måske isolering. Lamperne er godkendt til montage i isolering
C Lamperne kan blive vendt nedad. Kablerne bliver ikke rodet sammen eller indfiltret af den grund
D Problemet er el- lovgivningen, der også på området kabler i samlet fremføring er ganske kompliceret og i sværhedsgrad mindst ligeså vanskelig at forstå og anvende som skatte lovgivningen

Tak for henvisningen til sik.dk
"....og så havner man typusl nede på 11-12A og dermed er en 13 A sikring ikke lovligt men man skal op i 2,5 mm2..... ja reglerne er de sidste pr blevet VÆSENTLIG skærpet, hat du ikke adgang til diverse tabeller for dimensionerings udregning så kan sillerhedsstyrelsens tabel for simpel dinesionering bruges den kan findes på sik.dk i hovedtræk hedder det 10 A min 1,5 mm2 13 A  min 2,5 mm2 og 16 A min 4 mm2. Så er man på spiller grund."

Det kan da være, det er bedst med 10 A i tavlens lysgrupper

Hvis du i forvejen har 13A sikringer i tavlens lysgrupper, lader du den bare sidde. Det der var lovligt da det blev installeret, er også stadig lovligt.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis