Skifte dør, karm eller begge dele?

Jeg har en yderdør som trænger til lidt kærlighed:

- tætningslister mangler / er utætte.
- dørkarm er rådden ca 25 cm op i begge sider.
- der er en træls kattelem i døren.
- farven er falmet.
- døren hænger en smule (ikke kristisk men lidt).

En ny med karm koster 4000,- ca i et godt mærke med karm. Jeg kan ikke vurdere, om jeg ender med at spare mig fattig, hvis jeg skal reparere den nuværende dør.

Der er ikke mærke på den nogetsteds så det gør det svært at finde en passende karm. Og reparation med kemisk træ og træstykker + maling løber jo også hurtigt op.

Tillæg kattelemmen hvor jeg er usikker på, om det kan repareres uden at blive synligt (eller dyrt. 45 cm sparkeplade koster jo en del).

Men vigtigst: når der ikke er skilt på og det er en ældre dør (nok 10-15 år), er det så værd at ordne eller skal jeg få en bedre, mere klimasikret dør?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis dørkarmen er rådden 25 cm op kan jeg ikke se at der er noget at betænke sig på, skift det hele. Selvfølgelig kan det lade sig gøre at reparere  den men det vil jeg mener er noget der kræver mere end almindelig håndværksmæssig erfaring og vil også tage en del tid og koste nogle penge. Det var ikke noget jeg ville give mig i kast med.
Du ærgrer dig lige når du skal betale regning for den nye dør., men det er normalt hurtig glemt
Og så glæder du dig mange år ud i fremtiden når du åbner / lukker døren eller bare ser på den.  
Der er slet ingen tvivl der skal naturligvis købes ny dør med karm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak begge to. Bekræftet at det er bedre at rive plasteret af og få en ny dør. Så kan jeg også få en, der matcher vinduernes farve 
Jeg vil også sige… skift den! Det bliver dyrere i materialer at reparere på den...

Mvh. Anders
Når karmen er rådden i bunden og døren skal have afblændet kattelem, så synes jeg ikke der er ret meget tilbage at gemme på. Det er naturligvis billig at sømme et stykke krydsfiner på hver side af katte hullet, men det er sikkert ikke noget du får godkendt hverken hos dig selv eller " statsministeren " 
Det er lidt ligesom den gamle rådne bil med 2 flotte kofangere. Det bliver dyrere at udskifte alt imellem kofangere

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vil skifte den ud så. Jeg kan se, at hjælp og fusk sælger yderdøre (alt for) billigt, som dog ikke oplyser uværdi og kun har 2 hængsler. Swedoors har tre og det ligner at bango er der, hvor de er billigst (4500,- plus fragt). Hvis andre har bedre bud, så sig til!

Vinduerne i huset er fra rationel, trelags og temmelig nye. Hoveddøren er massiv egetræ, så dén bliver aldrig skiftet. Men ift energimærke og -optimering tænker jeg, at det er smart at få en helt tæt dør, der matcher vinduerne.

Det rejser så et spørgsmål: vinduerne er antracit ude og hvide inde. Men synes facadedøre alle er ensfarvede. Er det normen med samme farve ude og inde?

Fordi det er en bryggersdør kan jeg se fordele i, at den ikke er hvid indvendig.
Har lige givet 12.000 inkl. moms for en Auraplus træ/alu med pladedør med rundt vindue i - sort alu ramme + træplade udvendig i sort. Hvid indvendigt. Jeg synes dog du skal holde stilen på huset, så hvis du har rationel vinduer, så køb noget der passer - det bliver du gladest for i længden. Og tænk også over om du skal have fx matteret glas i døren så du får lys ind i dit bryggers. Der er 5-6 dages leveringstid, hvis du bestiller den i fx Bauhaus - også på mål.

Mvh. Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også