Aflukke stophane

Hej,

Vores bryggers bliver slået sammen med entre, og i den forbindelse skal der ikke længere være vandhane. Der vil dog fortsat være vaskemaskine.

Kan man blot sætte en prop på stophanerne til varmt og koldt vand, og lade vaskemaskinen gå på den anden tud på stophanen, som den allerede gør i dag?

Og afløbet skal jo naturligvis også være der, men denne tænker jeg kan kortes helt ned, så vandlås sidder i bunden af et skab, igen med en en form for prop op ad, så kun vaskemaskinen er sluttet til.

Er det nogle ting man selv kan fixe eller er det bedre at få en VVS’er ud?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
så længe du lader hanerne side og de ikke bliver skjult er det lovligt ,
vandlåsen kan du godt føre ned i bunden , men du kommer til at føre et rør op , da vaskemaskinen SKAL have afløbsslangen op i højde for ellers vil vandet bare løbe ud før den er færdig
bredker skrev den 08-02-2024 17:56:38

så længe du lader hanerne side og de ikke bliver skjult er det lovligt ,
vandlåsen kan du godt føre ned i bunden , men du kommer til at føre et rør op , da vaskemaskinen SKAL have afløbsslangen op i højde for ellers vil vandet bare løbe ud før den er færdig

Det med op i højden - det vidste jeg ikke. Har de ikke egen lukke eller beror de alene på tyngdekraft?

En vaskemaskine har en pumpe til tømme. Vand kan løbe igennem pumpen selvom den er slukket. Så hvis man er uheldig kan vandet løbe ud af tromlen, hvis udløbet fra slangen ikke ​højt nok oppe.
GodeVen skrev den 09-02-2024 08:19:18

En vaskemaskine har en pumpe til tømme. Vand kan løbe igennem pumpen selvom den er slukket. Så hvis man er uheldig kan vandet løbe ud af tromlen, hvis udløbet fra slangen ikke højt nok oppe.

Det vidste jeg godt nok ikke. Så er det måske derfor afløbsslangen på maskinerne typisk kommer ud ret højt oppe. Men så lærte jeg noget nyt også i dag

De fleste maskiner har afløbs slangen til at komme ud højt oppe. Og det løser såsom oftest det problem at vandet kan løbe ud af sig selv. 
MEN i uheldig tilfælde, 1/2 stoppet pumpe, eller andet der forsinker udpumpning så meget at maskinen ikke tømmes helt kan maskinen begynde at tage vand ind uden at afløbs slangen er blevet fyldt med luft. Så opstår der en hævert virkning, og det vand som kommerind siver ud igen. 
Til trådstarter: Ofte er der et indløb i siden af afløbs skål over vandlås, Så his man hugger gulvet op hen til vandlås så kan røret monteres i gulvet og der støbes til bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis