Svamp i kælder? Måske en kuldebro?

Hej alle sammen.

Jeg har fået noget svamp eller skimmel nede omkring fodliste. (vi har ikke haft fodlister på endnu)

Vi har sænket kælderen med 5-10 cm ved at understøbe alle soklerne, da sokkel gik ned til lidt under gammel gulvhøjde. Så der er jo ingen isolering i den nederste.

Der er gulvvarme og 300 flamingo i gulvet nu udvendigt op mod væggen er der hård lerjord.

Jeg kan mærke ligesom det “blæser” koldt luft dernede. Så det er nok en kuldebro?

Vil det ikke afhjælpe problemet ved at fjerne kuldebroen med skamowall? 🙂

Alle andre steder vi har understøbt har vi 200 mm flamingo på udvendigt eller skamowall 🙂 og der er ingen problemer 🤞
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Længere oppe i væggen er der 25 cm leca og 10 cm beton :-)
Kuldebro eller opstigende grundfugt, eller en kombination af begge. Er der dræn?
Fugtspærrefolie anbefales ikke på kældergulv, da den kan holde på opstigende grundfugt, og den kan så kun slippe ud ved væggen.

Hvis det er en kuldebro kan skamo sikkert afhjælpe det. Prøv at måle temperaturen på det nederste stykke, og også over undersrøbningen.

Elektronikteknikeren
Jeg pudsede faktisk væggen først og så kom der en våd plet i hjørnet. Så jeg bankede alt pudsen af og sprøjtede vandex injektionscream ind i hjørnet og 1 meter på hver side. Og derudover fik det også en omgang vandex. Før jeg pudsede væggen igen.

Men når man tager hånden derned kan man tydeligt mærke en temperatur forskel det mærke faktisk som om der er en kold vind i bunden 😅

Jeg har også lige vedhæftet billede af understøtningens opbygning.


​Jeg har lige prøvet at lave en temperatur måling og den siger 12 grader nede i hjørnet og 17,9 grader længere oppe på væggen.
Hvor meget forskel må der være?

Og er det ok med skamowall indvendigt?
Der kommer an på den relative luftfugtighed i rummet, men da kælder ofte er fugtigere end øvrige rum, skal du have temperaturen ret højt op, nok over 16 grader.

Skamowall er jo lavet til indvendig montage, så det er fint.

Elektronikteknikeren
Fugtigeheden ligger på omkring 55-60 :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis