Klik-gulv på ujævnt underlag larmer

Hejsa,

Min kæreste og jeg har renoveret vores hus fra 1960. Vi har krybekælder i huset og har i renovationen fået lagt gulvvarmeplader(flamingo-agtigt) ovenpå vores undergulv, så har vi lagt 12 mm OSB-plader og derefter laminatgulv fra Berry alloc. Klik-gulvet er deres "grand avenue" og der er derfor underlagt fastmonteret på selve gulvet.

Nu har vi så boet i huset i næsten 1 måned, og det er begyndt at "knirke", når vi går på det, især der hvor man går mest f.eks. rundt om køkkenøen. Gulvet går ikke under køkkenet, så det er ikke fastlåst. Dog har vi nogle skabe stående på gulvet som er sat fast til væggen, ved ikke om det betyder noget ift. at "låse" gulvet?

Da vi satte gulvpaneler på opdagede jeg at vores gulv er meget ujævnt! Helt sikkert mere end anbefalet.. Tænker det er årsagen til gulvets lyde, da jeg også kan se, at det "buler" når man går på det..
Efter at have brugt hver en krone og renoveret i 10 måneder ville jeg være rigtig ked af, at det hele skal op igen.. For det må vel også gælde gulvvarmen så?

Har I nogle bud på, hvordan man eventuelt ville kunne udbedre det? Jeg kan sagtens leve med lidt knirken, men er bange for det bliver værre og værre som vi får gået på det :(
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det hele gulvkonstruktionen der giver sig, eller kun det nye?
Har i en anelse om hvorfor er det ujævnt, har i ‘glemt’ at rette det op, eller har det givet sig?
Kan du evt. skitsere opbygningen? Det lyder til at i har lagt gulv direkte på flamingoen, det kan man vidst godt, men det kræver at man bruger det rigtige. 
Det er selve den nederste konstruktion, som er ujævn. Vi har glemt at rette det op, af ​ren uvidenhed ​og da tidligere gulv ikke knirkede. Vi har ikke lagt gulv direkte på flamingoen, der er 12 mm OSB-plader mellem gulvet og flamingoen. Troede også OSB-pladerne ville jævne det mere, men det er vidst ikke tilfældet..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej, det er en træls opgave. Man kan ikke oprette et skævt undergulv op igennem lagene. I har sådan set lavet konstruktionen rigtigt med gulvvarmeplader og osb gulvplader (som er krav til lige den type laminat som I har valgt). Normalt kan et laminatgulv klare op til 2 mm ujævnheder over 2 meter, men det er jo klart, at hvis det bølger op og ned og forskellene over hele gulvet er væsentligt mere fx fra hjørne til hjørne eller tværs over gulvet, at så vil laminatgulv og alle underlag have problemer med at ligge jævnt. Det kommer til at knirke og I risikerer at samlingerne i laminatgulvet ikke holder og skiller en smule - der kommer snavs og vand ned i samlingerne og så bliver det endnu værre. Heldigvis har I valgt en løsning, som kan skilles ad igen. I kan forsigtigt tage laminatgulvet op igen - pas på ikke at ødelægge låsesystemet, og dernæst tømme gulvvarmerøret for vand osv. - gulvvarmeplader, osb-plader og laminatgulv kan genanvendes men I skal muligvis have en ny gulvvarmeslange, da det er lidt svært med samlinger på svært tilgængelige steder, men måske kan I redde den med nogle synlige pex-koblinger lidt afhængig af hvordan jeres rør er tilsluttet. De koster dog også penge så måske er det bedst at købe en ny gulvvarmeslange. I skal ned og have rettet gulvet ordentligt op - nu skriver I ikke hvilket undergulv I har, men man kan oprette et (stabilt) træundergulv eller betongulv med flydespartel. Alternativt må I have fat i en betonsliber og få undergulvet rettet af ved nedslibning.

Det er en god idé at nummere gulvpladerne i takt med at I tager dem op, så I ikke ender med en bunke laminatstykker der hverken passer sammen her eller der :-)

https://goerdetselv.dk/gulv/betongulv/opretning-af-betongulv

Jeg håber, at I finder en løsning på det. Det burde ikke tage mere end en weekend at fixe det.

Hilsen Anders

Mvh. Anders
Og så måske en anden mulig løsning - hvis I har et betonundergulv, så kan I eventuelt slippe afsted med at klæbe sporpladerne fast med fliseklæb, hvor I kan styre opretningen i takt med at I lægger pladerne ned. Bl.a. Nordic Fliseklæb kan anvendes til formålet.

Mvh. Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også