Montering af gennemgangsafbryder på ledning med jord

Jeg har en ledning med jord som jeg gerne vil have monteret en gennemgangsafbryder på.
Mit spørgsmål er, om det forsvarligt kan gøres med en standard type afbryder som den på billedet? Min tanke er om man bare kan føre jord-ledningen uden om, som jeg har forsøgt at tegne på billedet.

På forhånd tak for hjælpen.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I princippet er det jo samme måde i en jordet gennemgang - blot forbinder men vel en jordet afbryder med noget udendørs/vådrum med en IP-standart og effekt klasse, så det er sikkert lovskriften der afgør.

 

cdp skrev den 07-02-2024 17:43:53

I princippet er det jo samme måde i en jordet gennemgang - blot forbinder men vel en jordet afbryder med noget udendørs/vådrum med en IP-standart og effekt klasse, så det er sikkert lovskriften der afgør.

 Det lyder fint. Du skal have tak for svaret.

Du kan ikek få plads til en samlemuffe til jordleder. Men du kan så af-isolere ledning uden at klippe den over, og så kun klippe brun og blå. På en måde kan det lade sig gøre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sådan lidt off-topic, spiller badminton med en erfaren elektriker, som fortalte at el-nettet efterhånden forsynes med så meget ( beskidt strøm ) , at nul leder nærmest kan betragtes som en fase og der fremover tænkes i kabler, hvor 0-leder har større tværsnit. Hvad siger el folk herinde?
( undskyld til trådstarter )

 

ev elmand skrev den 07-02-2024 23:31:25

Du kan ikek få plads til en samlemuffe til jordleder. Men du kan så af-isolere ledning uden at klippe den over, og så kun klippe brun og blå. På en måde kan det lade sig gøre. 

Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at skulle have plads til en samlemuffe, for jeg ville slet ikke klippe jordlederen over. Jeg ville bare køre den gul/grønne hel igennem afbryderen.
Hvorfor tænker du, at man skulle afisolere jordlederen? 

Annonce
cdp skrev den 08-02-2024 08:55:12

Sådan lidt off-topic, spiller badminton med en erfaren elektriker, som fortalte at el-nettet efterhånden forsynes med så meget ( beskidt strøm ) , at nul leder nærmest kan betragtes som en fase og der fremover tænkes i kabler, hvor 0-leder har større tværsnit. Hvad siger el folk herinde?
( undskyld til trådstarter )

 Det er ikke sandt at 0 lederen kan betragtes som en fase.

Det er sandt at strømmen er blevet mere "beskidt"

Der er ingen grund til at have højere tværsnit på 0 lederen, da strømmen heri aldrig kan overstige den af fasestrømmen.

I et trefaset elnet er strømmen i 0-lederen meget tæt på 0. Lidt afhængigt af hvor i nettet du måler. Jo tættere på slutbrugeren du er, jo længere væk fra 0 vil du typisk komme.

Elektronikteknikeren
Todai skrev den 08-02-2024 09:30:42

ev elmand skrev den 07-02-2024 23:31:25

Du kan ikek få plads til en samlemuffe til jordleder. Men du kan så af-isolere ledning uden at klippe den over, og så kun klippe brun og blå. På en måde kan det lade sig gøre. 

Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at skulle have plads til en samlemuffe, for jeg ville slet ikke klippe jordlederen over. Jeg ville bare køre den gul/grønne hel igennem afbryderen.
Hvorfor tænker du, at man skulle afisolere jordlederen? 

 Når Elmand skriver sådan så er det jo fordi du har en ledning med yderkappe som du skal have af (deraf afisolering)
Så du skal afisolere et stykke af ledningen uden at klippe den over, så du kun har de 3 ledere. Så skal fase og nul klippes over, for at blive monteret i afbryderen mens jorden kører ubrudt igennem.
Det er en meget bøvlet operation, for du skal afisolere lige nøjagtigt så meget af yderkappen, at jordlederen kan nå igennem, men samtidigt skal du have yderkappen med ind under aflastningsbøjlerne i hver ende af afbryderen.
Held og lykke. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg tænker bestemt ikke af isolering af jordleder. Men det er yderkappen som jo skal af isoleres. Det skal så her foregå uden at klippe kablet over. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg håber at trådstarter har fået opklaret misforståelse inden vi helt saboterer tråden. 

cdp.: Der er sikkert noget du eller din elektrikker ven har misforstået. 
Det er da korrekt at der kommer noget tilbage på nettet fra diverse apparater i det hele taget, som er med til t ødelægge den fine sinuskurve. Og at der kan være enkelt forbrugere som giver spændings fald. Det har vi vist alle prøvet ved at kigge på lyset og se et lille dyk når køleskab går i gang. Det bemærkes særlig hvis man har dæmpet lyset i forvejen. 
MEN det første har intet med ledningers tværsnit at gøre. Det er udelukkende strømforbrug i ledningen som opvarmer denne. Så skal der findes en balance for denne opvarmning og tilsvarende afkøling. Derfor skal der være større ledninger hvis de ligger omsluttet af isolering, tæt på andre som også er varme eller ligger i rum som i forvejen er varmet op.'
Der er så noget med reaktive ( motorer m.m.) , ohmske  , og kapacitive ( kondensatorer )  strømme. Det kommer lidt for vidt at gennem forklare det her. 
Men man sænker strømmen i kabler ved at ophæve de reaktive strømme med et antal kondensator (kapacitive)  Det gøres i vid udstrækning i f.eks lysstofarmaturer hvor der sidder en kondensator, som altså ikke har nogen direkte virkning, undtagen at den sænker strømmen i kabler.
Det er ikke en ny viden men er helt fra vekselstrømmens start. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Takker for forklaring. 

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis