Rengøring af zinkbalje?

Min kæreste og jeg har lige fået ny lækker lejlighed, og har på loftrummet fundet en gammel vaskebalje (af zink tror jeg?).
Hvordan rengør/pudser man bedst sådan én,- vi vil bruge den til vasketøj!
På forhånd tak!
Bachmann
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen gode råd til dig??
Da jeg var barn (i ruder konges tid) brugte vi malkespande af zink. Dem skurede vi med vand og sand. Zinken bliver grå med tiden og så skal det bare kaldes patina!!
Hilsen sniffer

Sniffer  
.. God ide at gøre som "Sniffer" siger.. men en mere moderne udgave af vand og sand er jo skurepulver og en blød svamp. Men husk at Zink er meget giftigt ved frigørelse, og at jeres balje vil blive grå igen i løbet af kort tid pga at det oxiderer.


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Hej Peter,

Nu har jeg hørt det med zink et par gange - troede egentlig det var rettet mod professionelle. Men nu tog jeg lige tælling efter at have skåret en galvaniseret plade til med vinkelsliber - uden at vide, om der er en sammenhæng.

Hvor farligt er det skidt - og hvad er "modgiften"???

Mvh.

Jan R.
Hej

Som kleinsmed har jeg ofte arbejdet med galvaniserede emner, hvilket jo er baseret på zink, de mest almindelige problemer er ofte maveproblemer og hovedpine.. kuren var altid mindst ½l mælk.

Det vigtigeste er at undgå at få problemer ved at bruge mindst støvmaske og ved opvarming masser af frisk luft eller udsugning


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Der hvor jeg er svejser vi IKKE i varmforzinkede emner, selvom det ind i mellem ville være godt om man kunne, svejserne bliver syge af det.

Så det er giftigt.

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis