Solafskærmning

Dav Folkens

Jeg har en bolig i to plan, hvor den ene side af boligen, vender næsten stik syd.
På 1. sal på sydsiden, er der to værelser, med tre vinduer i hver værelse.
Dette medfører, at der bliver meget varmt om sommeren.

Vil jeg kunne reducerer temperaturen, ved at sætte solgardiner udvendigt på vinduerne, eller måske monterer rulleskodder? I givet fald, hvor stor en reduktion, kan jeg forvente? jeg havde håbet på ca. 3 grader, men jeg ved ikke, om det er lidt for optimistisk?

Mvh Frank
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har et loftværelse med et stort velux mod syd. Der satte jeg et solafskærmningsgardin og vi synes at det virker fortrindeligt, Hvor stor temp forskellen er kan jeg ikke sige

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Vi har et vinduesparti på ca 4500x1500mm
der vender næsten stik syd,
Efter at vi har fået monteres udvendig screen er der kæmpe forskel mht varme når msn kommer hjem på en sommerdag.
https://fischergardiner.dk/produkter/udvendig-solafskaermning/screens/
Sådan ser min sydvendte væg ud.
Hvis jeg monterer rulleskodder, eller solgardiner, på de seks vinduer, ville det så også være relevant, at montere et på glasset i stueplan?
FrankDahl skrev den 08-02-2024 12:41:24

Sådan ser min sydvendte væg ud.
Hvis jeg monterer rulleskodder, eller solgardiner, på de seks vinduer, ville det så også være relevant, at montere et på glasset i stueplan?

 Det ville være mindre kønt nedenunder. Vil jo ligne en rockerborg nærmest. Jeg ville kun sætte øverst. 


Men ville klart foretrække sådan nogle gardiner man ruller ned & ud. Så skygger de men der kommer lidt lys ind også. Rulleskodder, som kendes fra syden, er VIRLELIG mørke. Så måske det bliver køligt, men det bliver også helt mørkt. Det kan give mening i soverum. Men i opholdsrum synes jeg slet ikke det er rart. 
Annonce
HrT Ville du mene, at solfilm på vinduerne på 1. sal, og i stueplan, ville være en god løsning?
Jeg tror de vil køle om sommeren, men vinduer vil vel blive lidt mørke? Der vil heller ikke kommer lige så meget varme om vinteren?
FrankDahl skrev den 08-02-2024 14:16:43

HrT Ville du mene, at solfilm på vinduerne på 1. sal, og i stueplan, ville være en god løsning?
Jeg tror de vil køle om sommeren, men vinduer vil vel blive lidt mørke? Der vil heller ikke kommer lige så meget varme om vinteren?

 Tænkte denne type https://vikingmarkiser.dk/vinduesmarkiser-fra-viking-markiser/ bare ikke så ukøn 😅


En smule film kunne virke tror jeg. Billigt at teste end skærmene 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis