Gulvvarmeslanger - op/ned?

vi vil gerne have gulvvarme i vores entre, men der er ikke en nem vej derhen med slangerne. Jeg er i tvivl om  løsninger:

1) trække op fra bryggers, over loft, ned i entre. Fremløbet her vil være 32° fordi kredsen forsyner et alrum med trægulv. Entreen skal gerne have fliser eller anden vejrbestandig overflade.

2) gæstetoilettet (ligger i entreen) har gulvvarme, men vejen derfra går via det udendørs vindfang, så der vil slangerne skulle gå udenfor under hoveddørens trappe for at kunne gå ind i entreen og retur igen.

3) tilslutte entreen til de radiatorrør, der allerede kører på loftet og sætte shunt og alt det oppe på loftet i en boks eller andet så varmen ikke spildes.

Jeg tror 1. er det letteste. Men hvad tænker folkene? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HrT. 
Det kunne være rart med en plantegning for at kunne se muligheder. 
Man kan jo lave en enkelt form for gulvvarme ud fra den radiator der sikkert sidder der. Så skal der bare være en retur termostat. Slanger skal så lægges på en måde så frem og retur ligger ved siden af hinanden, for at få en jævn fordeling.  Principielt begynder man på midten af slangen, og starter med det midt i rummet. Så lægger man rundt og rundt med begge slanger indtil det er dækket. Det er den gammeldags form for gulvvarme som er udmærket i mindre enkelt rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-02-2024 23:08:43

HrT.
Det kunne være rart med en plantegning for at kunne se muligheder.
Man kan jo lave en enkelt form for gulvvarme ud fra den radiator der sikkert sidder der. Så skal der bare være en retur termostat. Slanger skal så lægges på en måde så frem og retur ligger ved siden af hinanden, for at få en jævn fordeling.  Principielt begynder man på midten af slangen, og starter med det midt i rummet. Så lægger man rundt og rundt med begge slanger indtil det er dækket. Det er den gammeldags form for gulvvarme som er udmærket i mindre enkelt rum. 

 Jeg har indsat plantegning men det viser ikke rigtigt varmekilderne. Rødt = shunts og rør i hhv bryggers og bygget ind i en væg bag toilettet. 

Udfordringen er at der ikke er en varmekilde i entreen i dag. Derfor bliver den kølig. Derudover knirker gulvet, er slidt og er umuligt at holde rent så vi hælder til klinker / mikrocement eller andet der kan holde til eks salt, sand og slid.

Hvis rørerne skal komme fra toilettet skal der brydes en halvmur ned (hvor væghængt toilet sidder) og enten køres retvinklet ud under hoveddørstrinnet og derfra ind i entreen, eller så skal jeg vel nærmest grave med og ind under toilettet for at komme derhen.

Hvis de gør udenfor og ind slipper jeg så for at have synlige rør i entreen i et skab et eller andet sted, men tænker det bliver et større arbejde end at trække rør henover loftet, eller koble det på eksisterende radiatorrør på loftet.

Alle værelserne ved entreen har radiatorer som forsynes henover loftet med kobberrør og et fremløb ml 50-70°. 
Ok det ser ud som om vejen over loftet er det der så skal bruges. Det må jo kunne fungere når de andre er forsynet på den måde. Jeg tænker på frost og udluftning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-02-2024 23:15:57

Ok det ser ud som om vejen over loftet er det der så skal bruges. Det må jo kunne fungere når de andre er forsynet på den måde. Jeg tænker på frost og udluftning. 

 Radiatorerne er forsynet med udluftere deroppe og rørene ligger helt nede ved spær men ja, frost er farlig. 

Er det noget en gds kan lave uden at have lavet gulvvarme før?
Jeg ved ikke rigtig med en Gds.    Men det er da ret indlysende at det er LDs arbejde.   
Nå pjat til side. Det er ikke svært men hvis du er på direkte fjernvarme system så er det autorisations krævende. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 08-02-2024 12:01:56

Jeg ved ikke rigtig med en Gds.    Men det er da ret indlysende at det er LDs arbejde.   
Nå pjat til side. Det er ikke svært men hvis du er på direkte fjernvarme system så er det autorisations krævende. 

 Jeg har eget anlæg og har en streng i bryggerset jeg i princippet kan forlænge - dog er den til trægulv så med lidt lavere fremløbstemperatur. 


Faktisk har jeg 3 pumper (en til badeværelserne, en til en tilbygning og en til køkken alrum) foruden den i pilleovnen der sender det rundt til radiatorerne. Så jeg tænker en 4 pumpe er liiiidt mange at have i gang på én gang.

Jeg ville uanset jo så kunne trække rørerne selv, lægge dem og alt det, og så få en vvser til at montere det hele på anlægget en sommerdag hvor anlægget er slukket.

Det tør jeg i hvertfald mere end at sætte min lid til en vvs vagt en eller anden weekend hvor jeg opdager at tiltroen til egne evner oversteg kompetencerne 🥹
Du skal ikke være bange for den lave fremløbs ( blande temperatur)  temperatur, det er helt almindeligt i gulvvarme systemer, at der er enkelte rum som har restriktion på blandetemperatur.
Jeg synes ikke om ordet " forlænge streng til bryggers"  Du udvider blanderørene så der bliver plads til de 2 slanger fra entre. 
Bagefter skal dette gulvvarme system så indreguleres, så fordelingen af den gennemstrømningen passer til slangelængde
Du kan hugge rille op i muren hvor der står 2,14 på tegning, Eller hvis der er høj skab / køleskab i køkken så tag denne ud midlertidig og hug rille op der. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis