Skydedør i bærende væg

Hej allesammen,
Min kæreste og jeg har købt hus. I huset er der en bærende væg ud mod haven, der i dag indeholder en terrassedør og et vindue. Vi vil nu gerne udskift vindue / dør med en skydedør. Derfor skal der laves et hul i væggen. I hullet vil vil ha' en Velfac 200 (500X212 cm) i muren, så et forholdsvist stort et af slagsen :)
Hullet skal laves i siden af huset, er lavet med gitterspær og er fra 70'erne. Der er ikke sætningsskader eller lign. nu.

Vi har haft en entreprenør ude og se på opgaven. Han har sendt os et tilbud, hvori han vil montere ny HEB 180 overlægger, der skal hvile af på to profilstolper 150x150.

Jeg har kontaktet en ingeniør for at få lavet de statiske beregninger ud fra entreprenørens forslag. 
Men er der nogen herinde, der har erfaring med den slags? Hvor stort en bøjning kan jeg fx forvente på stålbjælken? Kan jeg fx risikere, at det går ned og 'presser' på skydedøren?

Alle indspark modtages med kyshånd!

Mvh Steffen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bjælken kan forspændes således at vægten fra taget udkompenseres på midten af bjælken. Dette gøres i praksis ved at bjælkeenderne klodses op på vederlagsfladen med et moment der modsvarer det som taget trykker bjælken ned.

Herefter forbliver bjælken i ro, forudsat at den er dimensioneret tilstrækkeligt:)

Elektronikteknikeren
Tak for indspark!

Men betyder det at hvis ingeniøren kan beregne det moment taget presser ned med, kan han anvise til entreprenøren, hvordan de de lodrette bjælker skal etableres således momentet 'udligner' sig?

Og det vil i praksis betyde, at jeg godt kan forvente, at der ikke opstår 'bøjning' af bjælken? Forudsat, at den er stærk nok, naturligvis? :)
Der vil teoretisk altid opstå en ned bøjning. Det er stort set en natur lov. Men det er få mm og er så ubetydelig at det ikke generer noget. Når ingeniør beregner det så fremkommer også værste tilfælde af ned bøjning, med værst tænkelige snelast på taget.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har været igennem samme projekt med samme model skydedør - den bliver du glad for  Min er "kun" 3 meter bred og ikke 5, så der skal selvfølgelig mere understøttelse til i dit tilfælde. Min løsning blev 2 x HEB100, dvs. én bjælke på hhv. ydermur og én på indermur.

Vær lige forberedt på, at det er et kæmpe stort arbejde at lave hullet / fjerne væggen. En del af beregningerne fra ingeniøren er specificering af hvordan du skal lave midlertidig afstivning med soldater, som holder vægten mens du fjerner muren og indtil bjælken er lagt.

Det gør man med tværgående stålbjælker igennem muren, som bliver understøttet af soldater på hver side. Man laver huller i muren højere oppe end hvor bjælken skal være og fører stålbjælker igennem vinkelret på muren. I mit tilfælde kunne gulvet ikke klare vægten, så der skulle også huller med stålbjælker igennem forneden. Afstivningerne skulle laves med maks. 60 cm afstand og krævede at det nedsænkede loft i stuen blev pillet ned.

Jeg valgte at lade et murerfirma gøre det, hvilket jeg blev glad for. Der er også noget arbejde i at re-etablere siderne af hullet. Dvs. der skal mures nyt op, så det bliver lige og pænt og klar til døren i det rigtige mål.

Mvh. AllanE
Tusind tak for kommentarer begge to, I har givet mig mere ro i projektet :) 

Jeg tror på, at entreprenøren ved, hvad han laver (han kommer til at tage sig af alt "det beskidte arbejde", som du beskrevet Allan) 

Jeg er dog også i gang med at finde en ingeniør, der kan lave beregningerne. Blot for en sikkerhedsskyld, således der kommer de rigtige dokumenter på det, hvis huset engang skal sælges.
Annonce
Begge de murerfirmaer jeg fik tilbud fra, havde som krav, at der blev lavet beregninger (og anvisning af afstivning). De sagde begge (uafhængigt af hinanden), at de ikke vil røre ved sådan en opgave uden. Det er jo ikke kun for dokumentationens skyld, at man får ingeniøren til at fortælle hvordan det skal laves.

Det virker lidt underligt, at din håndværker ikke har samme krav, men tilsyneladende er klar på at lave det uden. Det ville være en (lille) advarselslampe for mig.

Mvh. AllanE
HEB 180 virker for mig ok til formålet. Det er den størrelse der blev beregnet til at bære spær i et hus jeg har hjulpet med at bygge. Her skulle der være vinkel på huset og derfor sådan en bjælke til at bære spær og sammenbygning.
Den blev løftet på plads med udlægger på en Manitou. Jeg skulle så lige styre den med hånden så den ramte rigtig når den blev sænket ned. 
Føreren ( min søn) ville lige give den et lille nøk nedad, men et lille nøk ude på en ca. 7 m lang kranarm kan nemt give mere end lige ventet. 
Her stod jeg så i min umådelige dumhed med an finger under bjælken. den ok igen, men familien blev noget chokeret over det blodbad som kunne ses på muren og gulvet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for kommentarer, AllanE og ev elmand.

Vi får lavet beregningerne fra en ingeniør i disse dage. 
Og så må entreprenøren rette ind, hvis ingeniøren har et andet syn på, hvordan etableringen skal foregå. For det er nemlig også en usikkerhed fra vores side, hvis der ikke ligger de korrekte beregninger på tingene :)
AllanE:
Da du fik etableret din skydedør, tegnede du da en byggeskadeforsikring? Eller andre forsikringen, der kunne beskytte, hvis der stod skader ifbm. byggeriet?
Nej det gjorde jeg ikke. Så vidt jeg er det kun muligt ved nybyg og større ombygninger og noget entreprenøren eller en rådgiver tegner. Men jeg er ikke sikker.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis