Gulv ovenpå vind og skævt gammelt gulv

Vi skal have renoveret førstesalen på vores hovedbygning på vores gamle gård. Der ligger forskellige gulv oven på det der engang var loftsbrædder og gulv der blev brugt til halm. Jeg tænker at fjerne alt ned til det gamle gulv/loft (som nu fungerer som befæstelse til loftet i stuen).

Der er meget store fald både på langs og på tværs fordi huset har sat sig og måske også fordi nogle vægge er blevet fjernet gennem tiden (vi har bygget lidt op igen). Det skal jeg have udlignet.

Min tanke er at lægge nye gulvstrøer over det gamle gulv, og derpå lægge undergulvplader og gulvvarme og øverst et flydende plankegulv.

Målene er: 7 m bredt, 22 m langt. Der er mur på langs i midten. Spærene og bjælkerne ligger med ca 130-140 cm mellemrum.

Huset ligger med facade mod syd. Der skal være værelser på sydsiden og fordelingsgang på nordsiden.

Det betyder meget for os at vi kan få lyddæmpet så man ikke så tydeligt kan høre fodtrin og stemmer ovenfra.

Vi planlægger at isolere mellem etagerne (og også i skråvægge og installationsvægge) med træuld (thermocell).

Mine spørgsmål er nu:
Hvilken vej skal gulvbrædderne (og dermed strøerne vinkelret derpå) ligge? Umiddelbart ville jeg tænke at strøerne skulle ligge fra ydervæg til ydervæg (ikke fra gavl til gavl), men hvis gulvbrædderne skal ligge på langs i værelserne, skal jeg så lægge strøerne fra gavl til gavl?

Hvilken dimension skal strøerne have?

Kan jeg (hvis de ligger på tværs) nøjes med at støtte dem af på ydermurene og på muren i midten af huset? Eller skal de understøttes på det gamle gulv (det giver vel mere lydoverførsel?).

Hvad skal jeg i øvrigt tænke på?

Tak for jeres hjælp!

Det har jeg ikke prøvet før ...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For en sikkerheds skyld, ‘på langs i værelserne’, er det fra gavl til gavl = øst-vest?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Retningen på gulvstrøer er jo for så vidt lige meget, når du ender med en gulvplade, sporplade, varmefordelingsplader med rør osv. Så har du jo en homogen plade at lægge det færdige gulv på. 
Det bør så til gengæld ligge i samme retning som tagrygge på huset, altså i husets længderetning.
Hvis du skal tage så meget trinlyd væk som muligt, så har du ret i at de nye bærende bjælker ikke må have forbindelse til det nuværende gulv / loft i stueetage.
Gulvpladerne kræver en afstand på maks. 60 cm så det er vel det du skal gå efter. Og så regne med 3,5 m i frit spænd. 
Man kan så kigge på forskellige tabeller, hvor jeg ikke er ekspert. 
På Palsgård tabel over let tag. skriver de så 45 x 170 mm for 60 cm afstand og 5 x 145 ved 40 cm afstand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis