Råd søges til ny indvendig mur

Hej alle sammen.

Jeg står i den situation jeg skal have lavet en indervæg i min udbygning på den ene side. Der er pt kun en ydremur. Taget er løftet op af "soldater" og jeg kunne godt tænke mig at få taget på plads igen. Det er et projekt der er startet af den tidligere ejer af huset.
Jeg har i den forbindelse nogle forskellige spørgsmål inden jeg går i gang med det her.

Spørgsmål 1: Hvilke mursten skal jeg vælge? hvad er forskellen helt præcis? Jeg har overvejet de her fra stark: https://www.stark.dk/rt-910-basic-mursten-4-facader-54-mm-108-mm-228-mm?id=6200-1654610
som jeg tænker er gode nok som en indervæg? Det skal lige siges at indervæggen skal pudses op bagefter, så det gør ikke noget hvis de her sten ikke er alt for pæne. Jeg vil dog gerne være sikker på jeg kan bruge dem her inden jeg bestiller en 10-12 paller.
Hvis der er nogle mursten som i tænker er bedre skal i endelig sige til :)

Det skal lige siges jeg ingen erfarring har med det her, men har fundet en som gerne vil lave det hvis jeg skaffer alt materialet.

De andre spørgsmål skal jeg nok stille i tråden, men tænker for at gøre det nemt, tager jeg lige et af gangen.

Mange tak på forhånd.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skal pudses op, kan du jo vælge leca, porebeton ( spartles ) eller mursten som du selv viser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 06-02-2024 11:16:38

Hvis det skal pudses op, kan du jo vælge leca, porebeton ( spartles ) eller mursten som du selv viser. 

Tusinde tak for svar.

Ville der være nogle væsentlig forskel på de forskellige valg, ud over prisen? Tænker her mursten kontra lecablokke kontra porebeton?
Mvh
De mursten du henviser til er fint til at pudses, men de er så fine at de "skriger på" vandskuring. Og bliver det valget så dur de næste alternativer ikke.
Det er ret let at mure med leca beton, og det giver også en smule ekstra isolering. Skal det være bærende skal du vælge mindst 15 cm tykke. 
Porebeton, multiblokke, siporec eller hvad man nu kalder det. Limes sammen og står så med en meget ren overflade. Hrr skal man så ikke have et pudslag.
Men det er da især prisen det drejer sig om når det er inder mur som skal pudses bagefter.
Men det er da også væsentlig hvad ham "en som vil lave det" er mest komfortabel med. 
Husk at få begyndt rigtig med murerpap ud under ydermur, og skråt op til indermur, så fugt ledes ud.
Der skal også ​passende murbindere i konstruktionen. 

ev elmand skrev den 06-02-2024 12:05:57

De mursten du henviser til er fint til at pudses, men de er så fine at de "skriger på" vandskuring. Og bliver det valget så dur de næste alternativer ikke.
Det er ret let at mure med leca beton, og det giver også en smule ekstra isolering. Skal det være bærende skal du vælge mindst 15 cm tykke. 
Porebeton, multiblokke, siporec eller hvad man nu kalder det. Limes sammen og står så med en meget ren overflade. Hrr skal man så ikke have et pudslag.
Men det er da især prisen det drejer sig om når det er inder mur som skal pudses bagefter.
Men det er da også væsentlig hvad ham "en som vil lave det" er mest komfortabel med. 
Husk at få begyndt rigtig med murerpap ud under ydermur, og skråt op til indermur, så fugt ledes ud.
Der skal også passende murbindere i konstruktionen. 

Puha. Nu kommer du med en masse gode input jeg lige skal tage stilling til. Jeg tænker muren skal være bærende, da taget som står på stolper lige nu, skal sættes fast til muren igen. Og tænker den skal sættes fast til både ydremure og indemuren.

Ham der kommer og skal lave det er komfortabel med det hele. Han er ikke murer, men alm ufaglært murerarbejdsmand, eller hvad det hedder, og har muret de sidste 30 år.
Ja så er det bare på med beslutnings hatten.  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Køb din spartelmasse online på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis