Gulvvarme mangler afgang til en kreds

Hej

Jeg er igang med at renovere første salen. Har fået isoleret og er igang med at ligge gulvvarme ned, 16mm rør. 
I mine beregninger burde den længste kreds ikke være længer end 95m, men lige på den kreds havde jeg ikke medregnet til og fra fordelerrør.
Så endte med totalt ca 117m.
Så den er nu blevet delt op i to, men nu står jeg så i den situation at jeg har en kreds for lidt på mit fordeler rør. 
Jeg synes at have det man kunne købe nogle forlængere at sætte på, men kan ikke finde dem længere. 
Nu er jeg i tvivl om det bare er mig der har set forkert. 

Jeg har en 4 kreds roth fordeler. 
Kan jeg få noget forlænger til en ekstra kreds eller er dne mindste en 2 kreds? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror rent fysisk så burde jeg kunne bruge Roth fordeler til mini shunten, men der er 10m forskel på de to kredse, så tænker den ene kreds vil altid være varmere end den anden.

Så tror jeg tager den dyre løsning og køber en 2 kreds fordeler og union samlinger. 

Tak for hjælpen 
Uanset hvordan din fordeler ser ud, så skal det ind justeres så der er ens modstand i kredsene. Så hvis det er forskellig rør størrelse skal det med i indregulering.
Indregulering: Hvis du ikke har styr på rørlængde eller der er forskellig dimension. 
Du undlader rumstyring eller skruer termostater op så der er fuld åben til alle rum. Den termostat som styrer blandetemperatur skrues passende ned afhængig af årstiden.
Det lader du køre nogle dage hvor du skruer på indregulering. Alle indreguleringer skrues helt op, og de rum som bliver for varme skrues lidt ned efterhånden. Bliver det generelt for varmt / koldt må du justere på blande temperatur. Er det betongulve så skal der gå en dag imellem hver justering på flow. På den måde vil du efter nogle dage have en passende temperatur i rummene og gulvvarme flow er i balance. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Jeg kender godt længderne. Det er derfor jeg ikke vælger at forsøge mig med shunt udvidelsen da de så ikke kan indreguleres individuelt.
Den ene kreds er 76 m og den anden bliver 86m, så vil gerne kunne regulere dem. 
Derfor bliver det at købe en to kreds fordeler som jeg forlænger min nuværende 4 kreds så alle kredse kan reguleres. 
Førstesalen bliver i spånplader, så glæder mig til mærke forskellen fra beton gulvvarme i stueetagen
Som jeg forsted det så var det 2 forskellige dimensioner, og så nytter det ikke at kende længder. Men efter indregulering efter tabel kan du stadig bruge min metode til fin regulering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis