Vinduer hænger skævt ("danske vinduer" i PVC-versionen)

Jeg håber, at denne deepl oversættelse til dansk er nogenlunde forståelig.

Er der nogen her, der har KONKRETE erfaringer med de "danske vinduer" i PVC-versionen (Nordic Design Plus-profil fra Rehau), som sælges af online-salgsfirmaerne i Danmark og nord og syd for det? I mit område mod syd kender vinduesmontørerne dem heller ikke, så jeg prøver selv at finde ud af, hvad årsagen til mit problem er, inden jeg kontakter salgsfirmaet med en reklamation.

Jeg har bestilt flere relativt store med tredobbelt glas, udadgående, sidehængte vinduer af denne type og fået dem monteret af et specialfirma. Jeg synes, firmaet har gjort alt rigtigt, karmene er monteret i rette vinkler, ingen profiler er bøjet, men: alle vinduesrammerne hænger skævt i karmen, nemlig på en sådan måde, at afstanden mellem vinduesramme og karmen på hængselsiden er alt for stor i toppen, meget større end forneden. Vinduer kan justeres vandret (højre-venstre) ved hængslerne, og det blev også gjort korrekt af firmaet, alle er justeret til den mindste spalte. Det fungerer med det nederste hængsel, hvor der er en spalte på ca. 4 mm (hvilket også anbefales), men med de to øverste hængsler er der en spalte, som er alt for stor med samme justering, i nogle tilfælde 2,5 mm bredere end forneden. Dette mellemrum kan ikke reduceres ved vandret justering.

Det hele ser ud, som om de to øverste hængsler ikke kan holde til rammens vægt (ca. 40 kg)!

Nedenfor er et par billeder.  

Generelle råd ville ikke hjælpe mig, så jeg leder efter nogen, der har KONKRET erfaring med disse vinduer og måske endda har oplevet lignende problemer.

På forhånd mange tak.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan være nervøs for at et tysk firma som Rehau, har meget lidt erfaring med udadgående vinduer.
GodeVen skrev den 05-02-2024 12:55:52

Man kan være nervøs for at et tysk firma som Rehau, har meget lidt erfaring med udadgående vinduer.

Forstår jag dig ret: Du har ingen KONKRET erfaring med det? ("Generelle råd ville ikke hjælpe mig.")

Normalt kan man justere et vindue ved at der er en skrue i ved hængslet som kan justere det ud eller ind fra karmen...
mfrost skrev den 05-02-2024 15:25:14
Normalt kan man justere et vindue ved at der er en skrue i ved hængslet som kan justere det ud eller ind fra karmen...

Tak, mfrost, for dit svar. Hængslet på dit billede er dog forskelligt fra min type vindue, og profilen er heller ikke NDP (Rehau). På mine hængsler foretages den vandrette justering via en excentrisk bøsning (under plastikhætten) med en sekskantnøgle.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis