Brugs-Vandrør i ydervæg / træhus

Hej lav-det-selvere
Jeg er ved at renovere badeværelset i mit kolonihavehus og vil gerne skjule brugs-vandrørene (alupex) til håndvasken, der nu løber inde i huset langs væggen, inde i husets ydervæg på ydersiden af dampspærren. Jeg ville så isolere varmtvandsrøret mod varmetab. Jeg tænker ikke kondens på det kolde rør er et problem på ydersiden af dampspærren.
Hvad tænker I ?
Er det en mulig løsning ?
Mvh, Poul
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er naturligvis mulig. Men du får ikke noget ud af at isolere brugs varmvands rør. Når der ikke er konstant gennemstrømning som ved radiatorer så bliver røret alligevel koldt i løbet af 1/2 - 1/1 time. 
Kondens kommer også på koldvand rør uden for dampspærre. Det kommer an på om omgivelserne er varmere end det kolde vand.
Men sidder det hele inden for eller midt i isolering  så er det ikke nødvendigt at isolere nogen af dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for svaret!
Ja rørene ville sidde inde i isoleringen. Men der er kun 100 mm.
Kunne jeg isolere koldtvandsrøret for at undgå kondens inde i isoleringen, eller er det ikke nødvendigt, hvis jeg forstår dig ret.
Mvh, Poul
Det mener jeg ikke er nødvendig. Og er det rør i rør så kommer eventuel kondens jo inde under det yderste fleksrør

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
100 mm isolering i en ydervæg er ikke meget. Går ud fra at kolonihavehuset ikke benyttes om vinteren. Ellers er det vigtigt at placere vandrør på den varme side af isoleringen.

Søren O
Hej Søren. Jeg bruger også huset om vinteren uden problemer.
Kan man ikke lægge rørene på den varme side af isoleringen og på den ydre side af dampspærren ?
Mvh, Poul
Annonce
Du kan godt lægge rørene bag dampspærren, men du skal være klar over at de derved ligger koldere end på nuværende tidspunkt, så der er større risiko for at de sprænger.

Hvilken temperatur har i huset om vinteren, når du ikke er der?
Du lukker sikkert vad af anlægget når huset står uopvarmet. Hvis det bliver gjort korrekt så giver det ikke nogen problemer.
Korrekt vil sige at lukke for hoved hane, åbne for aftap efter denne, lukke alle vandhaner op, og tømme vandvarmer.
Er der rør hvor det ikke kan løbe ud selv så skal der pustes med kompressor eller anden luft pumpe.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene alle 😊
Jeg er i huset hele vinteren. Så huset er altid opvarmet.
Hvis rørene ligger på ydersiden af dampspærren, og begge er isolerede, burde det så ikke hhv. reducere varmetab og reducere kondens ?

Jeg tror ikke det med varmetab reduceres, jeg har delvis forklaret det tidligere,  men så vil den isolering jo også give mindre plads til den almindelige isolering i vægge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand  Hvis man lader rørene fryse om vinteren, er det ikke nok at lukke for vandet. Rørene skal tømmes.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis