skift fra korrespondance til enkelt afbryder

Hej.
I vores køkken sidder der 2 korrespondance afbrydere som fungerer. Men den ene bruger vi aldrig, og den anden er blevet stram.
Jeg vil helst nøjes med at skifte den ene afbryder vi bruger, til en almindelig (to-polet hedder det vist) afbryder. Kan det gøres sådan, og så bare lade den anden stå "tændt"?
Mvh Peter
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du nu ikke bruger den ene afbryder, så bytter du bare afbryderne. Så er problemet løst for et stykke tid. En korrespondanceafbryder er ikke så meget dyrere, at du kan spare noget væsentlig. Når du monterer den skal du se på, hvilken ledning der er monteret i pil ind eller P. De to andre monterer du bare. At montere en enpolet afbryder kan være anderledes, fordi det afhænger af hvilken type korrespondance, det drejer sig om, og hvordan det er forbundet.

fase
S. Fabrin skrev den 04-02-2024 10:35:54

Når du nu ikke bruger den ene afbryder, så bytter du bare afbryderne. Så er problemet løst for et stykke tid. En korrespondanceafbryder er ikke så meget dyrere, at du kan spare noget væsentlig. Når du monterer den skal du se på, hvilken ledning der er monteret i pil ind eller P. De to andre monterer du bare. At montere en enpolet afbryder kan være anderledes, fordi det afhænger af hvilken type korrespondance, det drejer sig om, og hvordan det er forbundet.

Jeg har faktisk haft dem byttet om, men nu er den anden også stram. Og der er et par andre, som er begyndt at vise træthedstegn. Dem vi har, er de ældre grå kontakter med smalle "knapper".

Jeg kom så lige til at tænke på, hvad det egentligt er som gør dem stramme. Er det noget man kan afhjælpe ved "smøring", fx kontakt spray?

Grunden til at jeg ville sætte en enpolet, er bare fordi jeg har en liggende, men hvis det kan give komplikationer, har jeg ikke noget imod at købe en ny.
Når du har haft afbryderne byttet, er den mulighed udtømt. Din beskrivelse tyder også på, at afbryderne er af ældre dato.
Inde i tangenten, som er formet som et T, er der en fjeder og en lille kugle, som bevæger selve den bevægelige kontaktdel mellem de faste kontaktdele. Det kan ikke smøres uden at skille kontakten ad. Men kontakten er nittet sammen og er derfor ikke beregnet til at reparere.
Når jeg harskrevet, at det kan være anderledes at bruge en enpolet afbryder, er det fordi, du skal finde ud af, hvilken stilling den anden korrespondanceafbryder skal stå i for at den enpolede afbryder virker. Der er ikke noget farligt i det.
Min anbefaling er, at du køber en måske to korrespondanceafbrydere og dermed skifter begge.
Korrespondanceafbryder

fase
Jeg har reddet en mini tangent afbryder ved at spraye en smule vand med opvaskemiddel ind ved knappen. Men WD 40 er et mere oplagt middel og kan gøre det samme. 
Har dog også for nylig set 2-3 stramme smal minitangent afbrydere som gik stramt. Der var der knoklet så meget med dem at bunden var ud af afbryder, og så er den metode uden virkning. De smalle minitangent er skruet sammen så da de ikke kan købes mere så skilte jeg dem ad og limede bunden. De kører igen og det er lidt vigtig da de sidder i smalle gerikter og kan ikke erstattes af andet. 
Men som i mange andre forhold så sker der ikke noget ved at prøve. Afbrydere er ødelagt så det kan ikke blive dårligere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
..De kører igen og det er lidt vigtig da de sidder i smalle gerikter og kan ikke erstattes af andet..

Og hvordan lige med at skifte dem til anden type - kræver vel en dåse bagved så ?

 

Annonce
Ja det kræver en dåse. Man kan kan ikke bare lave en dåse bagved. Det er den type gerikt for smal til.
Men man kan naturligvis lave hele systemet om så dåse og afbryder sidder ude ved siden af gerikt. Men nu kører det med en reparation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan du ikke vise et billede af dine afbrydere? De eneste afbrydere, der kan skilles ad, er smal minitangent. De kan til gengæld repareres.

fase
Her er et par billeder. 
Den øverste, som er trukket ud, er den korrespondance afbryder som er problemet.
Er nu googlet (måske)klogere, og er kommet frem til at vores kontakter hedder mini-tangenter.
Som Ev elmand et inde på, kunne man godt forestille sig at hvis man sprøjter noget glidesof ind, kunne der muligvis hjælpe. Grunden til at jeg først søger lidt rådgivning her, er at jeg ikke ved hvor stor fare der kan være for kortslutning, hvis der kommer væske derind. Jeg ville tage strømmen inden, men kan der være risiko efterfølgende?
Og om det så skulle være opvaskemiddel, WD-40 eller kontaktrens, tjah... kontaktrens lyder vel oplagt...
Hvis du vælger at sprøjte f.eks. WD40 ind i kontakten, kan der ikke ske så meget andet end kontaktfladerne får en belægning. Det kan forårsage, at kontakten ikke virker, eller der kommer lidt brandsår på dem. WD40 er et petroleumsprodukt. Kortslutning i den udgave, du opfatter det i, er ikke et så stort problem udover, at du måske ikke kan tænde eller slukke lyset. Skulle forsøget mislykkes, er der ikke sket så meget ved det. Kontakterne var jo defekte i forvejen.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis