3-polet CEE-kontakt med afbryder

Jeg har en 5-polet rød CEE-kontakt i min carport, sluttet til en 16A sikring på den modsatte side af væggen. Jeg overvejer at få opsat en 3-polet 16A, til min lader til elbilen. Har søgt lidt på nettet, men synes ikke rigtigt jeg kan finde en kontakt der kan klare 16A kontinuert. Findes det ikke? (Hvor?)

Jeg kan alt - når det lykkes.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
søg på hovafbryder 400v så kommer der masser

bredker skrev den 02-02-2024 20:39:46

søg på hovafbryder 400v så kommer der masser

 Jeg har nok ikke beskrevet det godt nok: Jeg søger et af de blå CEE til 230V. Måske er det muligt/lovligt at lave et kort kabel med rødt hanstik i den ene ende og blåt hunstik i den anden, men det skal kunne/være lovligt til træk af 16 ampere kontinuert.


Jeg kan alt - når det lykkes.
rce0852 skrev den 02-02-2024 20:48:59

bredker skrev den 02-02-2024 20:39:46

søg på hovafbryder 400v så kommer der masser

 Jeg har nok ikke beskrevet det godt nok: Jeg søger et af de blå CEE til 230V. Måske er det muligt/lovligt at lave et kort kabel med rødt hanstik i den ene ende og blåt hunstik i den anden, men det skal kunne/være lovligt til træk af 16 ampere kontinuert.

 så er det jo et en polet ( 1 face + 0 og jord )

der er de blå cee godkendt til 16 a , alternativ tager du et combi cee stik , der er både 400 og 240v i samme stik
Du kan ikke belaste din gruppeafbryder med 16A kontinuerligt. Altså mere end 2 timer. CEE stikkontakten kan holde til det, hvis du vælger en OK kvalitet.

fase
Du kan købe en adapter fra rød til blå CEE, så slipper du for at sætte en ekstra op.

Eller endnu bedre: køb en mormorlader til tre faser, og lad bilen op tre gange hurtigere.

Hvorfor vil du have en afbryder foran? Det er der ikke krav om, bare der er en gruppeafbryder i tavlen.

Som Fabrin siger må du ikke belaste gruppeafbryder fuldt ud i mange timer, derfor skal du skrue ned til næste trin på din lader, så er det fjong. CEE materiel er lavet til lang tids belastning.

Elektronikteknikeren
Annonce
S. Fabrin skrev den 02-02-2024 21:39:58

Du kan ikke belaste din gruppeafbryder med 16A kontinuerligt. Altså mere end 2 timer. CEE stikkontakten kan holde til det, hvis du vælger en OK kvalitet.

 Så min lille udfordring starter ved gruppeafbryderen. Findes der en 16A gruppeafbryder (automatsikring) der er godkendt til kontinuert 16A?

Når nu han er i gang, så skal kablet nok også skiftes til et større kvadrat (4 mm²). CEE stikkontakten skal flyttes, så der skal installeres omkring 8 meter kabel, der skal gennem isoleret hulmur. Så skal jeg ikke bruge forlængerkabel til laderen, og er forberedt når jeg finder en billig/brugt 3-faset mormorlader til 16A. 

Jeg kan alt - når det lykkes.
Du kan jo skifte din 16A gruppeafbryder ud med en 20A model. Har du overvejet om der skal bruges HPFI relæ foran laderen? I så fald kan du bruge en kombi afbryder.
Der findes gruppesikringer, der er beregnede til kontinuerlig belastning. Tytan gruppeafbrydere er så vidt jeg husker beregnede til konstant belastning. Tytan er til neozed sikringer, og der købes tilhørende sikringsskuffer.
Tytan gruppeafbryder​​​

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis