Gulvvarmeplader gammelt hus isolering

Hej alle

Står med et 60er hus og skal have nyt gulv. Vores nuværende gulv er bygget op med grus-100mm beton-75mm isolering-og så strøer som på billeder.
Har nu haft besøg af to håndværkere der begge taler for at lægge gulvvarmeplader (ala Nordic komplet) uden at banke betondæk op. Men jeg læser alle steder at der skal være 300mm isolering under. Jeg ved ikke længere hvad jeg skal tro? For os er det ok det måske ikke er den 100p mest optimale løsning, sålænge det virker tilstrækkeligt. Nogen der kan hjælpe?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at løsningen bliver lovlig skal der laves en rentabilitetsberegning på besparelsen. Ellers skal man i princippet leve op til nutidens krav ved en renovering.

Personligt ville jeg helt sikkert ikke nøjes med 75mm gammelt mineraluld i et gulv med gulvvarme. De gamle gulve jeg har åbnet har isoleringen enten været smidt i med en skovl, eller været faldet helt sammen.

Isoleringen på gulvvarmepladerne er kun 5-10 mm tyk der hvor slangerne ligger, så isoleringsevnen er meget begrænset.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 02-02-2024 17:26:04

For at løsningen bliver lovlig skal der laves en rentabilitetsberegning på besparelsen. Ellers skal man i princippet leve op til nutidens krav ved en renovering.

Personligt ville jeg helt sikkert ikke nøjes med 75mm gammelt mineraluld i et gulv med gulvvarme. De gamle gulve jeg har åbnet har isoleringen enten været smidt i med en skovl, eller været faldet helt sammen.

Isoleringen på gulvvarmepladerne er kun 5-10 mm tyk der hvor slangerne ligger, så isoleringsevnen er meget begrænset.

 Hvad hvis der lægges ny isolering i men altså samme tykkelse? 

Hvis betonpladen ikke bankes op, er der ikke krav om isolering op til nutidens standard, eller rentabilitetsberegning.

Elektronikteknikeren
Hvordan er isoleringen i øvrigt i huset?
Når du lægger gulvvarme sætter du også et maks. på fremløbstemperatur, da du ellers ødelægger gulvet (medmindre du lægger klinker i hele hytten). 
Med andre ord, så skal du være sikker på at gulvvarme er nok til at varme huset op, ved lav fremløbstemperatur.

I mit tilfælde, så har jeg den beskrevne opbygning er store dele af huset (ca. 75%), og har ingen problemer med at holde varmen, selv ved de -15 vi har haft her til vinter.
Væggene er 75mm gasbeton, 75mm rockwoll og mursten.
Vinduer er alle skiftet, de fleste til 3 lags glas, mens yderdøre er de originale fra 72, og bestemt ikke tætte længere.

I forhold til varmeforbruget, så har jeg luft/vand varmepumpe. 
De sidste 12 måneder til varme og varmt vand, 115 m2 hus, 2 personer, i alt ca. 2.500 kWh strøm, eller sagt på en anden måde, så kan jeg ikke se på forbruget at den ​mindre ​isolering giver højere udgifter.

Nelius skrev den 02-02-2024 19:19:18

Hvordan er isoleringen i øvrigt i huset?
Når du lægger gulvvarme sætter du også et maks. på fremløbstemperatur, da du ellers ødelægger gulvet (medmindre du lægger klinker i hele hytten).
Med andre ord, så skal du være sikker på at gulvvarme er nok til at varme huset op, ved lav fremløbstemperatur.

I mit tilfælde, så har jeg den beskrevne opbygning er store dele af huset (ca. 75%), og har ingen problemer med at holde varmen, selv ved de -15 vi har haft her til vinter.
Væggene er 75mm gasbeton, 75mm rockwoll og mursten.
Vinduer er alle skiftet, de fleste til 3 lags glas, mens yderdøre er de originale fra 72, og bestemt ikke tætte længere.

I forhold til varmeforbruget, så har jeg luft/vand varmepumpe.
De sidste 12 måneder til varme og varmt vand, 115 m2 hus, 2 personer, i alt ca. 2.500 kWh strøm, eller sagt på en anden måde, så kan jeg ikke se på forbruget at den mindre isolering giver højere udgifter.

Det er meget brugbart tak! Dine erfaringer taler jo så for at det godt kan lade sig gøre. 

Huset er generelt ringe isoleret (originale vægge mv fra 67) selvom de fleste vinduer er relativt nye og loftet efterisoleret. 



Annonce
Nelius skrev den 02-02-2024 19:19:18

Hvordan er isoleringen i øvrigt i huset?
Når du lægger gulvvarme sætter du også et maks. på fremløbstemperatur, da du ellers ødelægger gulvet (medmindre du lægger klinker i hele hytten).
Med andre ord, så skal du være sikker på at gulvvarme er nok til at varme huset op, ved lav fremløbstemperatur.

I mit tilfælde, så har jeg den beskrevne opbygning er store dele af huset (ca. 75%), og har ingen problemer med at holde varmen, selv ved de -15 vi har haft her til vinter.
Væggene er 75mm gasbeton, 75mm rockwoll og mursten.
Vinduer er alle skiftet, de fleste til 3 lags glas, mens yderdøre er de originale fra 72, og bestemt ikke tætte længere.

I forhold til varmeforbruget, så har jeg luft/vand varmepumpe.
De sidste 12 måneder til varme og varmt vand, 115 m2 hus, 2 personer, i alt ca. 2.500 kWh strøm, eller sagt på en anden måde, så kan jeg ikke se på forbruget at den mindre isolering giver højere udgifter.

 Bare for at være sikker - har du også den sammen isolering i/opbygning af gulvet som jeg beskrev? Tak

Kan du uddybe, hvad det er de to håndværkere vil? 
Du kan jo ikke lægge Nordic gulvvarmeplader ovenpå din isolering.. 
Din nuværende isolering ligger mellem strøerne, og er nok noget almindelig blød rockwool... 
Hvis de vil lægge pladerne ovenpå dit terrændæk, er der ingen isolering under..

Jeg ville afklare, hvor meget isolering du har plads til, ovenpå terrændæk, og se på om du kan få det til at gå med f.eks. Kingspan tf70, med pladerne ovenpå..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

CasperM skrev den 04-02-2024 11:39:41

Nelius skrev den 02-02-2024 19:19:18

Hvordan er isoleringen i øvrigt i huset?
Når du lægger gulvvarme sætter du også et maks. på fremløbstemperatur, da du ellers ødelægger gulvet (medmindre du lægger klinker i hele hytten).
Med andre ord, så skal du være sikker på at gulvvarme er nok til at varme huset op, ved lav fremløbstemperatur.

I mit tilfælde, så har jeg den beskrevne opbygning er store dele af huset (ca. 75%), og har ingen problemer med at holde varmen, selv ved de -15 vi har haft her til vinter.
Væggene er 75mm gasbeton, 75mm rockwoll og mursten.
Vinduer er alle skiftet, de fleste til 3 lags glas, mens yderdøre er de originale fra 72, og bestemt ikke tætte længere.

I forhold til varmeforbruget, så har jeg luft/vand varmepumpe.
De sidste 12 måneder til varme og varmt vand, 115 m2 hus, 2 personer, i alt ca. 2.500 kWh strøm, eller sagt på en anden måde, så kan jeg ikke se på forbruget at den mindre isolering giver højere udgifter.

 Bare for at være sikker - har du også den sammen isolering i/opbygning af gulvet som jeg beskrev? Tak

 

Trægulv, lyddampende underlag, gulvarmeplader, Novopan klimagulv 25mm (med 20mm pex slanger).
Kerto strøer med ca. 50mm isolering mellem strøer og så meget isolering som muligt under strøer, dampspærre. Herunder beton, og singels 32-64 nederst.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis