Hej Murer, Skal disse fuger fyldes i den "indvendige" sokkel / mellem leca blokke?

Vi har brækket vores gulv op i soveværelset, og kan se at vi har disse fuger mellem de leca blokke der er lagt ud. Da vi brækkede gulvet op, så kunne vi se at der var fugtigt omkring disse, og at den "invendige" sokkel var våd. 

Det er tørret ud nu, og vi skal finde en løsning på hvorfor der bliver så vådt udenfor sammen med vores lokale murer og kloakmester. De var ikke meget bekymret grunden den store mængde vand vi har fået i 2023 start 2024, og at træværket under gulvet hverken var meget vådt eller havde rådskader. Det er en anden historie  

Så spørgsmålet er. Skal vi mure de her fuger (studsfuger) op, så der ikke kommer vand ind den vej eller skal vi lade dem være?

Den ene vi har talt med, sagde at vi kunne bruge noget blødt cement, og den anden vi har talt med sagde at vi ikke behøvede at gøre noget.

På forhånd tak  
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indvendigt betyder det ikke noget, udendørs, særligt under terræn, betyder det en helt masse.

Elektronikteknikeren
Man kan udfylde fugerne, men det har sikkert ikke nogen indflydelse på om det bliver vådt. Så de kan begge have ret.
Jeg ville nok pudse det op indvendig, så det er jævnt og nem at lægge gulv hen imod. Det er udvendig i skal se efter om i kan undgå vandindtrængning. 
Er der tagrender på huset, så skal man kigge efter om de er utætte. er nedløbsbrønd stoppet eller revnet. 
Er der ikke tagrender, så skal vandet ledes væk fra huset måske med dræn under gruslag rundt om huset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Nu når de er tilgængelige kan du lige så godt fylde fugerne ud med cement som der anbefales.
Brug ikke alm mørtel for det suger fugt.
Hvis der sker noget med udvendige fuge har du stadig tæt sikring, både for fugt og ikke mindst myrer.
Myrer kan finde ind via de mindste sprækker.

Tak for svar - Det lyder som om jeg skal igang med at fylde fugerne ud. Er det eksempelvis Weber Outdoor repair eller noget andet der skal bruges? 
Du kan udfylde fuger,  men jeg ville pudse det op. Så bliver fuger samtidig lukkede. 
Har jeg ret i at det første billede er indendørs. og nr. 2 udendørs.
Normalt bruger man sand og cement til udendørs sokkelpuds. Men mon ikke denne weber kan bruges, det skriver de da selv. 

m.v.h. Erik
Annonce
Weber outdoor er, er alt andet lige dyrere end at blande det selv, ved køb af ren cement.
25kg cement kan købes til 60-75 kr.
Bland det i rumforholdet 1:3 eller max 1:4, en del cement 3-4 dele sand eller grus.

Under alle omstændigheder bør indersiden afrettes hukkes nogenlunde ren, så du ikke får for store "buler" på overfladen, til isoleringen.
I min optik er pudslag kun til yderlig kuldebro.
Pudslag udvendig og pudslag indvendig kan jeg ikke lige se har noget med kuldebro at gøre. Den middel isolering som leca stenene giver ændrer sig ikke med pudslag. Skal man være teoretisk nidkær så giver udfyldning af fuger en smule kuldebro. 

m.v.h. Erik
@ ev elmand. Hvis nu du læser hvad jeg skriver, så skriver jeg: I min optik.  

I min optik vil et pudslag, nedefra og op, på hele indersiden af soklen, alt andet lige, lave en unødvendig kuldebro, som,  i min optik, ikke træner noget formål.

Et pudselag udvendig har, alt andet lige, minimal betydning vedr. kuldebro.

@ ev elmand. Fordi du måske ikke har se/forstå kundebroen så kunne det godt være at andre kunne. 

Tak for svar @ev elmand og @GSH 

Begge billeder er indvendigt, så sokkel udenvendigt skal selvfølgelig have lidt kærlighed, hvor mindre revner skal udbedred og den skal pudses op. Det invdendige behøver ikke blive pudset op tænker jeg, da det ligger under gulvet, og jeg det er ikke meget skævt til at lave kuldebroer :)

Ja det er måske en lidt dyrere løsning at bruge Weber Outdoor Repair, men jeg ved ikke lige hvad jeg skal bruge 25kg cement til efterfølgende :D
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis