Hvilket låsesystem?

Halløj LDS'ere :-)

Jeg skal have skiftet låsesystemer i en bolig. Ligenu er der 4 forskellige systemer til hhv, opgang, hoveddør, køkkendør og postkasse i forskellige RUko og Dorma serier. Hvorfor det oprindelig er gjort så bøvlet at man skal have flere nøgler med ud når man skal ud af døren er jeg ikek helt med på.. Men.

Hvad for et system ahr i gode eraringer med? Kender selv godt til EVVA 4KS som ret robust og med nøgler de rikke skærer elelr prikker hul i bukserne. Og ellers er der:

• Ruko Garant Plus (dyrt og med skarpe bukseirriterende nøgler) - men måske kan man med skift til denne i hoveddøren bruge samme nøgle som til opgangsdøren
  • EVVA 4KS
  • RUko 1200
  • andet?

Love er minimniveauet
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke hjælpe dig med at finde en nøgle, der ikke er bukseirriterende, da jeg ikke kan forholde mig til udtrykket.

Jeg bruger Ruko 1200. Om den ekstra sikkerhed overfor almindelige 6 stiftede nøgler har nogen betydning, tvivler jeg dog på. Men de skulle være bedre sikret mod bankenøgler.

Hvis du har kodekortet til opgangsdøren kan du få en kopi, men du skal ikke regne med at du kan få en system nøgle.

GodeVen skrev den 01-02-2024 12:41:46

Jeg kan ikke hjælpe dig med at finde en nøgle, der ikke er bukseirriterende, da jeg ikke kan forholde mig til udtrykket.

Jeg bruger Ruko 1200. Om den ekstra sikkerhed overfor almindelige 6 stiftede nøgler har nogen betydning, tvivler jeg dog på. Men de skulle være bedre sikret mod bankenøgler.

Hvis du har kodekortet til opgangsdøren kan du få en kopi, men du skal ikke regne med at du kan få en system nøgle.

Med bukseirriterende mener jeg at nøglen har smide og/eller skarpe kanter så jeg har erfaret kan lave hul i bukselommer osv.

Superdiy skrev den 01-02-2024 18:48:30

En god gammel 5 stiftet Ruko nøgle kan umuligt genere dig i lommen.

Hvordan vil du bære dig ad med at skifte låsesystemet i opgangen hvis andre også skal kunne bruge den?

5-stiftet Ruko er der forhåbentlig ikke nogen der har mere ;-)

Skifter jeg til samme cylinderserie i hoveddøren(ind til lejligheden) som der sidder i opgangsdøren(ud til gaden) så kan jeg få en nøgle der åbner både opgangsdøren og hoveddøren. Da opgangsdøren er en systemnøgle. DEt er jo hele ideen med systemlåse.

Love er minimniveauet
Skifter jeg til samme cylinderserie i hoveddøren(ind til lejligheden) som der sidder i opgangsdøren(ud til gaden) så kan jeg få en nøgle der åbner både opgangsdøren og hoveddøren. Da opgangsdøren er en systemnøgle. DEt er jo hele ideen med systemlåse.

Gør du det uden om systemejer - vil alle i opgangen kunne låse din dør op.

buller27 skrev den 01-02-2024 19:44:50

GodeVen skrev den 01-02-2024 12:41:46

Med bukseirriterende mener jeg at nøglen har smide og/eller skarpe kanter så jeg har erfaret kan lave hul i bukselommer osv.

Superdiy skrev den 01-02-2024 18:48:30

En god gammel 5 stiftet Ruko nøgle kan umuligt genere dig i lommen.

Hvordan vil du bære dig ad med at skifte låsesystemet i opgangen hvis andre også skal kunne bruge den?

5-stiftet Ruko er der forhåbentlig ikke nogen der har mere ;-)

Hvis du vil skifte til samme system som i opgangsdøren er dit spørgsmål jo irelevant da du så skal vælge samme system som der allerede sidder der.Der er dog mange låsesystemer hvor du ikke bare lige får lavet låse der passer med en anden ejers systemnøgle.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Jeg er med på jeg selvfølgelig skal have nøglen og låsen stillet af systemejer (den låsesmed foreningen benytter)

Men det er mere om i har gode erfaringer med andre systemer - hvor ejg så må aceptere at have to nøgler med min hele tiden

Love er minimniveauet
Med hensyn til systemer, så er det vel “hip som hap”. Nogen kan lide moderen, andre datteren. Jeg har selv Ruko 1200, og det fungerer fint.
Den rigtige (og også dyreste løsning), vil være at få foreningens låsesmed til at lægge dine nøgler ind i systemet. Prøv da lige at spørge låsesmeden.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis