Hvor mange kan lyse på en gang 🤣

Jeg ved ikke hvad alle lamperne fortæller men tror der er et eller andet der skal ses på... Kan nogen fortælle mig hvad der er galt?
PS adblue lampen helt til højre er ikke med på billedet.
4 lamper lyser🤔

100% klamp

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rød = stop og få vejhjælp.
Gul = kør på værksted.

Motorlampen lyser. Dét tager man på værksted med. Om det er pga adblue ved jeg ikke, men enhver kulance forsvinder, hvis man kører med røde lamper (og arbejdsgivere med firmabiler har ofte dette som ansvarspådragende for medarbejdere i kontrakter og politikker).
Adbluelampen burde sige sig selv. Gaffelnøglen siger det er tid til service. Motorlampen siger kør på værksted.

fase
Jeg har altid fået besked på, at gul er en advarsel, mens rød er fuldt stop med det samme og tilkalde vejhjælp. Dog ikke hvis olie eller køler, da man jo kan udbedre dem på stedet selv. Eller hvis en skrotværdig bil. 

Jeg ville måske køre direkte til værkstedet, hvis det var tæt på, bilen lød normal og temp var ok. Men ikke længere end det.

Dog undtaget, hvis den har været løbet tør for strøm eller haft strømmen taget. Det får en del biler til at lyse i alle regnbuens farver indtil de nulstiller sig selv igen. Men der ved man jo, at det skyldes dét. 
HrT skrev den 31-01-2024 10:15:02

Jeg har altid fået besked på, at gul er en advarsel, mens rød er fuldt stop med det samme og tilkalde vejhjælp. Dog ikke hvis olie eller køler, da man jo kan udbedre dem på stedet selv. Eller hvis en skrotværdig bil.

Jeg ville måske køre direkte til værkstedet, hvis det var tæt på, bilen lød normal og temp var ok. Men ikke længere end det.

Dog undtaget, hvis den har været løbet tør for strøm eller haft strømmen taget. Det får en del biler til at lyse i alle regnbuens farver indtil de nulstiller sig selv igen. Men der ved man jo, at det skyldes dét. 

Det med vejhjælp stiller jeg spørgsmålstegn ved. Måske mere relevant med en autotransporter og så hjem eller på værksted med den.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Motorlampen kan lyse for mange ting, og olie og kølevand er selvfølgelig kontrolleret? Så med mindre der mangler olie og kølevand og motoren ellers kører, kan man køre på værksted og få undersøgt for fejl.

fase
GodeVen skrev den 31-01-2024 12:47:50

En bluetooth ELM327 i ODB2 stikket og en passende software på mobilen og man får at vide hvad problemet er.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=elm327


 Virker det? Har du en app at anbefale? Virker da sindsygt smart at have særligt i de her højtekniske biler 

Hvad der er bedst er nok afhængig af hvilken bil man har. Jeg har prøvet forskellige, men brugt den gratis version af af Car Scanner.

Ja, det virker. En gang hade jeg en bil, der ikke kørte på en cylinder. Jeg kunne aflæse at det var tændspolen oven på tændrøret. Og den kunne fortælle mig hvilken. En tur forbi Thansen og den kørte igen.

Senere var det en bil, der satte ud kortvarigt efter ca. 20 minutters kørsel. Forhandleren anede ikke hvad det var, men ville meget gerne prøve at skifte forskellige dele - for min regning.  Jeg satte ELM327 til at scanne, mens jeg kørte. Jeg kunne derefter se at benzintrykket, hoppede helt vildt op og ned, når problemet var der. Jeg bruge 300 kr på en ny føler. Derefter kørte den som en drøm.

Det er ikke noget nyt. det er nok 10 år siden jeg købte den.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis