Slibning/oliering af egefinér

Har et møbel i egetræsfinér som er ca 10-15 år gammelt, som godt kunne trænge til ​at blive shinet lidt op. Er godt ​opmærksom på at man jo ikke rigtigt kan slibe finér, men kan man give en super let slibning og så lidt almindelig træolie for at shine det lidt op, eller har i nogle ideer? :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på det ikke er lakeret? Det er møbler ofte.

Elektronikteknikeren
Jo det kan sgu godt være at det er. Hvad vil processen så være?
wooded skrev den 30-01-2024 20:40:15

Så ville jeg såmænd slibe lakken let med ex. slibesvamp og enten lakere ovenpå, eller give det en gang voks. 

cdp skrev den 30-01-2024 21:00:06

wooded skrev den 30-01-2024 20:40:15

Så ville jeg såmænd slibe lakken let med ex. slibesvamp og enten lakere ovenpå, eller give det en gang voks. 

Tak, det må jeg prøve så! Og tanken er vel ikke at slibe lakken af, i frygt for at slibe igennem fineren, men bare at lave en let slibning? :-)

Problemet er nok at en let slibning ikke rigtig har betydning for finerets udsenede. Hvis det skal friskes op skal overfladen væk ​og så er der ikke mere finer.
Annonce
GodeVen skrev den 31-01-2024 12:33:14

Problemet er nok at en let slibning ikke rigtig har betydning for finerets udsenede. Hvis det skal friskes op skal overfladen væk og så er der ikke mere finer.

Så, der er ikke rigtigt noget at gøre for at få træfiner til at blive pænt igen?

Der er ca. 0,6 mm finer, og det er ikke meget, men jo - det kan godt slibes.
Hvis det er meget slemt, sliber jeg det med båndpudser, men det gør man kun, hvis man har kørekort til den.
Jeg er uddannet møbelsnedker for 50 år siden, og har så lavet alt muligt andet lige siden, men kan dog stadig bruge det, som jeg lærte. 
Men der er altså lidt at slibe på - også så man kan slibe evt. lak helt væk uden at beskadige fineren. Men vil ikke anbefale båndpudseren, hvis ikke man er virkelig fortrolig med den, da den tager hårdt fat.
Nu er det jo ikke beskrevet, hvad problemet er. Er der vandskade? Er det bare smuds? Kan man forvente, at noget er trængt gennem fineren?
Hvis lakeret - så er problemet hvilken slags lak. Man kan risikere at den gamle og nye lak slet ikke kan sammen, hvilket kan resultere i at det nye lak vil krakelere.
Er det bare overfladisk snavs, som du vil have væk, ville jeg nok bare håndslibe det med sandpapir korn 220-240. Husk - altid kun på langs med årerne. Slut med lidt tynd olie. Muligt noget voks, men jeg kender ikke rigtig noget til alle de nye voksarter, som er kommet på markedet. Spørg evt. en farvehandler.
Skal det have en grovere behandling, og det er lakeret, så vil det normalt betyde, at man skal have al lakken slebet væk (så bruger jeg båndpudseren alternativt en rondelsliber), for hvis der sidder lakrester hist og pist, så vil det normalt give skjolder, når man lakerer eller vokser efterfølgende.
Ved håndslibning ville jeg starte med korn 80, og når lak/voks var fjernet, ville jeg mellemslibe med kort 150 og slutte med korn 220-240. Igen  kun i årernes retning.
Ved maskinslibning husk altid at undgå at sætte maskinen på det der skal slibes eller fjernen den igen, mens den kører/roterer. Så er risikoen for at slibe gennem fineren stor, da det er meget svært at gøre det fuldstændig parallelt med det der slibes.

Kurt B. Andersen
En anden mulighed er en ziehklinge, men det er KUN for øvede.

Nu er møblet jo ikke så gammelt, for man kan ​hurtig komme til at slibe gennem fineren, hvis møblet har været sleben før, og det kan man jo aldrig helt vide, medmindre man kender møblet historie fra det var nyt.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis