Udskiftning af gamle el afbryder

Hej. Har et spørgsmål om udskiftning af el afbryder / kontakter i lejligheden. Mine kontakter er monteret i trækasse på væggen. Vil gerne fjerne trækasse og erstatte dem med plastkasser og nyere type stik og afbryder. Kan jeg gøre det selv eller skal det autoriseret elektriker på? På billede den nuværende type i min lejlighed. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne selv udskifte både underlag og stikkontakt/afbryder.
Se evt SIK om hvad man selv må.
Man må godt selv udskifte stikkontakt og afbryder. Det skal blot være den samme type - dvs i dette tilfælde skal være en stikkontakt uden jord.

Underlaget må man ikke selv skifte. Der er en risiko for at man borer ind i ledningerne i væggen. Hvis man har godt styr på det, vil udskiftning af underlaget være en simpel opgave. Men faktisk ikke noget man må.

Jeg har fornemmelse af at underlagene er ældre end de nuværende kontakter. Jeg kan godt forstå at du vil have nye underlag.
Billedet viser underlag i træ. De er så gamle, at installationen med stor sikkerhed er udført med ledninger i rør, så changsen for at bore ind i ledninger er ikke overvældende stor, hvis du nu skulle finde på at følge Piskeris svar. Faktisk hører underlagene til den faste installation.

fase
Dvs.,at jeg kan godt skifte selve kontakter/afbryder, men for at være på den rette side så skulle jeg har el installatør til skifte underlaget og får godkendelse fra udlejer. Ved I hvad det vil ca. koste, Selve arbejde?. 8-9 kontakter med mine materiale. Kbh område. Tak for svaret. 
Hvis du vælger at få en elektriker til at skifte underlagene, monterer han sikkert også den ny afbryder, fordi afbryder og stikkontakter skal demonteres for at skifte underlag. 
Hvis du vælger selv at købe afbrydere og stikkontakter, skal du være opmærksom på at stikkontakterne skal være uden hul til jordbenet. Det klarer du ved at købe en afdækning med kun to huller.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis