Hej, jeg har brug for et tømrer råd. Jeg er ved at renovere et tidligere missionshus fra 1907. Den ene del er med trappe op til to værelser. I den anden del har der været et forsamlingslokale med højt hvælvet loft, som jeg nu har pillet ned. De lavtsiddende hanebånd, som hvælvet var fæstnet til, sidder der stadig. Jeg vil nu etablere etageadskillelse i normal højde (ca 250 cm fra gulv til loft) også så jeg kan udnytte loftsrummet. Planen er at lægge 45x245 mm c24 spær i 30 cm afstand (største lysåbning er godt 5 m.), men for at få det nye gulv i loftsrummet til at flugte med de eksisterende gulve på 1. salen er jeg nødt til at lade spærenes overside flugte med oversiden af tagrem, der ligger højere i den del af huset. Jeg er i tvivl om, hvordan jeg får fæstnet spærene til remmen på en forsvarlig måde. Det skulle jo gerne holde sammen på tagkonstruktionen, så jeg kan flytte de lavtsiddende hanebånd længere op, så jeg får gåhøjde. Skal det være I remmen (med sko)? Er det OK at man skærer et hak i spærenden til bjælkeskoen, hvis spærret også kan hvile på indervæggen? (Harald Nyborg har bjælkesko i 167 mm højde, hvor sømhullerne sidder i den øvre del, hvilket ville passe godt til min situation. En mulighed er også at fæstne bjælkeskoen til remmen med en bolt. Jeg smider en tegning med den måde, jeg forestiller mig det løst på. For at give yderligere styrke overvejer jeg at sætte skunkspær mellem tagspær og spær i etageadskillelsen fx 1 m fra spærende. Er det nødvendigt? Vil det kræve en anden dimensionering af tagspær? Er en trekant af krydsfiner lige så godt? Hvor stor skal trekanten i givet fald være? Glæder mig til at høre jeres kvalificerede svar!