Låseblik til gl skabslåger

Jeg fandt nogle fine ældre skabslåger (70'erne vil jeg tro) på DBA og er ved at bygge skabe til dem. Men desværre mangler jeg det låseblik, som sad på de oprindelige skabe. Er der mon en her i forum, som kan hjælpe med, hvilken type låseblik, der passer til lukkemekanismen?

ikje
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg husker det er det en lille ​metalplade med et aflangt hul i, du kan også bare stemme et hul i træet, tænker godt det kan holde. (med beslaget skal der alligevel stemmes et hul)

Lidt som dette her, fra ​​Beslagsmanden​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Vedhæfter foto af korrekt type låseblik.
Bemærk at pladestykket i midten kan bøjes mere eller mindre ud, samt selve beslaget kan justeres lidt ud og ind.
Prøv at Google efter det.
Ellers må du sige til.. jeg tror jeg har nogle af dem liggende, fra mit gamle køkken.. jeg er ikke helt afklaret med om jeg vil af med dem dog😅
Hvor mange mangler du?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har set det klaret med rundhoved skrue. Sat så palen får fat under hovedet. Eller over må det blive 

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Enig med Kovas. Dér hvor jeg boede som barn i tresserne, var der i etageejendommen monteret køkkenlåger med de viste greb. Jeg husker af de blev “fanget” af en stor rundhovedet alu-skrue. Hovedet var faktisk nærmest kegleformet.

Træd ikke på mine ledninger :o)
GSH skrev den 27-01-2024 11:58:31

Vedhæfter foto af korrekt type låseblik.
Bemærk at pladestykket i midten kan bøjes mere eller mindre ud, samt selve beslaget kan justeres lidt ud og ind.
Prøv at Google efter det.

Perfekt - tak for hjælpen.

/Ib

ikje
bobenontot skrev den 28-01-2024 11:29:31

Enig med Kovas. Dér hvor jeg boede som barn i tresserne, var der i etageejendommen monteret køkkenlåger med de viste greb. Jeg husker af de blev “fanget” af en stor rundhovedet alu-skrue. Hovedet var faktisk nærmest kegleformet.

Ja, det dæmrer lidt. Mindes at have set noget lignende - kan bare ikke huske om det var den type greb. 😊

ikje
lyhne1 skrev den 27-01-2024 19:56:01

Ellers må du sige til.. jeg tror jeg har nogle af dem liggende, fra mit gamle køkken.. jeg er ikke helt afklaret med om jeg vil af med dem dog😅
Hvor mange mangler du?

Jeg prøver at søge på nettet - men kan måske også klare det med tricket med rundhovede skruer. Jeg har brug for fire styk…

/Ib

ikje
Måske kan man finde nogle store skruer, og så “spidse “ hovedet, så hagen nemmere kan glide ind over? Det er jo en “lav-det-selv” side 😁

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis