Hvilken spartel til fuger

Halløjsa 

Jeg har et badeværelsesgulv med fliser og et afløb(rustfri blücher). Omkring afløbet har flere års afkalker lige så stille "ædt" lidt af fugen mellem fliserne hvor de støder til afløbet og mellem de næste række fliser uden om.

Hvordan repareres dette bedst? Og med hvilke materialer? Der er pt ikke silikonefuge mellem fliser og afløb (og det var de rhelelr ikek da det blev bygget/lavet i 2001). Men det har jeg læst der bør være?

Jeg tænker jeg skal have fat i en fugemørtel i samme farve som den eksisterende (lsyegrå)og så bruge den?
Eksempelvis Alfix CeraFill 20 klinkefuge

har ikke lige mulighed for at tage et billede desværre

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen der ved lidt om reperation af sådan nogle fuger?

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Det er bedst at skifte det til silikone fuge omkring afløbet. Så skraber du fugen væk og lægger det i. Du kan vælge LIP 
Men når nu det er lidt mere end lige ved afløbet så er det sikkert nemmere at bruge den almindelige fuge hele vejen. Og det har jo holdt i 22 - 23 år så det er jo heller ikke så galt. 
Nu skal have skrabet lidt i de gamle fuger så de er rene. Så fordeler du fugemassen over fugerne med f.eks. en gummiskraber. For at få så høje fuger om muligt lægger du en stribe tør fugemørtel hen over fugen. Kører rundt i cirkel bevægelser med en næsten tør svamp. Du kan lade det vente 1/ times tid hvorefter du rengør.
Her trækker du en ren svamp 1gang ( EN GANG) diagonalt hen  over fliser, rengør svamp og den op, og træk igen 1 gang ved siden af. vask svamp o.s.v. 
Så skulle det være færdig. Næste dag kan du fjerne fugeslør med almindelig eddike .når det er så lille et stykke.  . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 31-01-2024 00:21:14

Det er bedst at skifte det til silikone fuge omkring afløbet. Så skraber du fugen væk og lægger det i. Du kan vælge LIP 
Men når nu det er lidt mere end lige ved afløbet så er det sikkert nemmere at bruge den almindelige fuge hele vejen. Og det har jo holdt i 22 - 23 år så det er jo heller ikke så galt. 
Nu skal have skrabet lidt i de gamle fuger så de er rene. Så fordeler du fugemassen over fugerne med f.eks. en gummiskraber. For at få så høje fuger om muligt lægger du en stribe tør fugemørtel hen over fugen. Kører rundt i cirkel bevægelser med en næsten tør svamp. Du kan lade det vente 1/ times tid hvorefter du rengør.
Her trækker du en ren svamp 1gang ( EN GANG) diagonalt hen  over fliser, rengør svamp og den op, og træk igen 1 gang ved siden af. vask svamp o.s.v. 
Så skulle det være færdig. Næste dag kan du fjerne fugeslør med almindelig eddike .når det er så lille et stykke.  . 

Mange tak for svaret :-)

Så sanitetssilikone i fugen mellem afløb og første række fliser og så LIP på resten? Altertativt LIP hele vejen hvis det skal være nemmere? Jeg har i forvejen skiftet silikonefuge andre steder i kabinen ca hvor 5-7 år

Betyder flg: "For at få så høje fuger om muligt lægger du en stribe tør fugemørtel hen over fugen. Kører rundt i cirkel bevægelser med en næsten tør svamp. "
At jeg skal tage det tørre ublandet mørtel-pulver og gøre det med?

Det er afgørende for at fuger ikke bliver for dybe at de er meget tørre når de laves. Det kan man forbedre ved at lægge en smule helt tør fugepulver, hen over fugerne, inden der køres rundt i cirkel bevægelser. Det suger fugt til sig og derved får du en højere fuge. Der skal lige være så fugtig at du kan køre rundt med svampen, men så heller ikke mere. Det er meget nemmere at tilsætte lidt væde end det er at tage det fra igen. 
Men det er også godt ikke at bruge alt for meget vand ved rengøring, da du så kan skylle fuge materiale væk. 

ev elmand skrev den 31-01-2024 10:31:13

Det er afgørende for at fuger ikke bliver for dybe at de er meget tørre når de laves. Det kan man forbedre ved at lægge en smule helt tør fugepulver, hen over fugerne, inden der køres rundt i cirkel bevægelser. Det suger fugt til sig og derved får du en højere fuge. Der skal lige være så fugtig at du kan køre rundt med svampen, men så heller ikke mere. Det er meget nemmere at tilsætte lidt væde end det er at tage det fra igen. 
Men det er også godt ikke at bruge alt for meget vand ved rengøring, da du så kan skylle fuge materiale væk. 

Men det optimale var silikonefugen mellem afløb og flise og så mørtlen for det resterende som jeg skrev? Bar elige for at bekræfte :-)

Ja det er jo anbefalingen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis