Overfræser og/eller kantfræser?

Hej kloge folk!

Jeg er ved at lave en skydedør og skal derfor fræse en not i bunden af en gammel fyldningsdør. Jeg har ingen overfræser i forvejen, så jeg bliver nødt til at investere i nyt værktøj. Samtidig har jeg en plan om snart at skulle lave nogle hylder, hvor jeg gerne vil afrunde kanterne. Så spørgsmålet er, om jeg kan købe en god, men ikke for dyr overfræser, som kan gøre begge dele - eller skal de runde kanter laves med en speciel kantfræser?

Mange tak!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja en overfræser kan begge dele, med den rigtige kniv, til at lave runde kanter med bruges der som regel en fræser med styreleje.
Noten i bunden af døren skal du have en pindfræser i passende størrelse, eller du kan også save sporet med en rundsav.


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du spænder en ordentlig reglar på siden af dør pladen så får du en god flade at køre overfræser, dyksav eller rundsav på. 
Men begge dele er lidt besværlig da du skal holde maskinerne vandret ind hvis du ikke skal stå oppe i 2 m højde med det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mon ikke der er et parallelanslag med til overfræseren, det er der da til min, så burde det være muligt at fræse en rille i bunden af døren, med en pinfræser.
Men en god ide at spænde et  stykker træ på side (som Elmanden skriver), og gerne lidt længere end bredden af døren, så bliver det lettere med ind og ud løb.






Vi prøver igen, i morgen --
Til slidsen i bunden af døren bruger du et notfræsejern.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis