ABS fejl på Polo 9N

Efter min søns VW Polo 9N viste slidtage af forreste bremseklodser, blev de skiftet og lampen slukkede herefter - men kort efter begyndte ABS og slingrelampe at lyse periodisk. En diagnosetester viser elektrisk fejl til sensor ved venstre forhjul, som er blevet skiftet, men fejlen er der stadig periodisk. Herefter opdagede jeg, at når det store multistik ved ABS enheden er fjernet, måler den ene tråd mod sensor ca 4000 ohm til stel. Kan det være rigtig, eller er der gnavet hul i noget isolering et sted ? 

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svært at sige - abs-spolen er dybest set en jernkerne med en masse kobbertråd udenom og tråden er meget tynd - derfor kan modstanden være mere end forventet af en spole, men 4k lyder meget.
Almindelige fejl kan være brud på eller skæv tasteskive, forkert afstand, manglende dæktryk, dårlig forbindelse, luft i systemet mv. 
Hvad måler de andre sensorer?
Check LINK

 

Hej til jer begge, tak for svarene og nej, den målbare sensor-spole (900 - 1100 ohm) er på en Polo 6N. Derimod er der noget IC i sensoren på Polo 9N, der måler (afhængig af polariteten) ca 450 / 750 kohm og det er når stikket på sensoren af afmonteret samt det store multistik på ABS blokken jeg måler den mystiske overgang til stel på ca 4000 ohm ???
Jeg har en anden sensor til samme forhjul, som måler præcis det samme, altså hhv 450 / 750 k.ohm

P S Måske profilbillede forvirrer, da det er en Polo 6N frea 1997, som jeg bruger på arbejde. Den med ABS fejlen er Polo 9N fra 2006...

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Har du overvejet at overvejet om, der kommer impulser fra spolen, når du drejer hjulet rundt. Du hæver lige hjulet fra jorden, så du kan dreje det rundt. Der kan godt være lidt modstand fra differentialet. Mål på også på et hjul uden fejl.

fase

Kan du evt. trække  en anden ledning fra abs-blok til sensor, for at se om det ændrer noget.

Som Erik nævner kan det testes med løftet hjul, men vil mene der skal bruges et oscilloskop til det, hvis ellers der genereres en egnet ac-spænding.
Ps: ift. 6N føler, ligner de nu meget hinanden - er der 3 ben i din?

 

Annonce
Du kunne også bytte om på to sensorer og se om fejlen flytter med.

fase
Jeg mener ikke højre og venstre sensor kan byttes, da  vinklerne ikke er magen til hinanden, men ja, jeg kan forsøge at trække løs kabel direkte til ABS blok.  
Jeg mener ikke sensorerne på hhv 6N og 9N ligner hinanden, da der er en målbar spole på 900 - 1100 ohm i 6N og nej, der er kun 2 ben i begge.  

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
Poul A. skrev den 26-01-2024 22:31:44

Jeg mener ikke højre og venstre sensor kan byttes, da  vinklerne ikke er magen til hinanden, men ja, jeg kan forsøge at trække løs kabel direkte til ABS blok.  
Jeg mener ikke sensorerne på hhv 6N og 9N ligner hinanden, da der er en målbar spole på 900 - 1100 ohm i 6N og nej, der er kun 2 ben i begge. 
Det har du ret i - på en 9N er det sikkert en Hall-sensor i stedet ( næsten uendelig modstand ), der reagerer på en magnetisk plade. Denne skal du nok lige kigge efter også. 
Anyways - prøv det med kablet og lad os høre..
 

 


 

Mærkeligt nok er fejlen forsvundet ved at måle på ledningsnettet, men jeg forventer lamperne kommer til at lyse igen og så vil jeg prøve de foreslåede ting. En Hall sensor måler åbenbart - afhængig af meggerens/multimetrets polaritet - 450 K. ohm/ 750 K. ohm. Jeg takker foreløbig for hjælpen. :-)

M.v.h. Poul-Erik A.   "Selv det ringeste værktøj & instrument er bedre end slet ingen..."
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis