Fejlsøning på gulvvarmeinstallation

Hej LDS'ere,

Mit nye hus har en gulvvarmeinstallation af ældre dato, som jeg er ved at fejlsøge på. Controller, telestater og termostater har jeg skåret ud af ligningen, da jeg påtænker at udskifte disse alligevel. Tilbage har jeg udfordring med selve kredsene og fordeleren.
Jeg mangler generelt ordentlig kontrol med temperatur og flow i kredsene, og vil gerne finde den bedste fremgangsmåde til fejlsøgning.

Helt akut mangler jeg varme i det mindste rum i huset, men jeg vil gerne sikre mig, at alt flowmæssigt er i orden.

Jeg har konstateret at alle flowventiler var fuldt åbne på alle kredse. Så det ser ikke ud til der er foretaget afbalancering.
Alle telestatventiler er smurt og motioneret.

Jeg har lige nu åbnet alle telestater, så der burde være fuldt blus på alle kredse, og varme gulve overalt. Men det er desværre ikke tilfældet.

Mulige fejlkilder:
- Defekt telestatventil
- Defekt flowventil
- Luft i systemet
- Manglende tryk i systemet
- For lav temperatur fra shunt
- Defekte kredse (tilstopning, knæk)
- Defekt cirkulationspumpe

Hvordan går jeg fornuftigt til værks med at fejlsøge og fikse?
Er der mon fejlkilder jeg overser?

Jeg rapporterer selvfølgelig tilbage, hvad jeg finder ud af.
Sig endelig til, hvis specifikke oplysninger ønskes.

På forhånd tak.

Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er jeg kravlet lidt dybere i kaninhullet.

Har fået tilsluttet brugsvand til manifolderne, så jeg kan teste flow og ventiler, så jeg kan sikre mig at det hele fungere rent mekanisk.
Det viser sig at der er to kredse, hvor rwg ventilen ikke fungerer, så der er fuldt blus på kredsene hele tiden. Ikke underligt jeg altid har haft det dejligt varmt i gang og køkken  

Ved at ombytte ventilerne fra en fungerende kreds, har det vist sig, at det ikke er selve ventilerne, men ventilsædet, der er beskadiget. jeg kan i hvert fald mærke en grat af en slags, når jeg stikker en finger i ventilhullet... hvordan kan DET lige ske????
Jeg er bange for jeg er nødt til at se mig om efter en ny manifold til returen. Det bliver noget bøvl  
Er der måske nogen idé i at forsøge at rense/slibe ventilsæderne? Forestiller mig det vil bliver dyrt i nyt værktøj, og måske vil ventilerne alligevel ikke lukke ordentligt bagefter.

Billede af manifolden er vedjhæftet.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med ventilsæde. Hvis du mener, ventil under telestater, så fungerer du som en termostatventil og når du fjerner telestaterne, skulle der være fuldt flow, hvis ventilen virker som den skal. Du kan jo motionere dem, der ikke hopper ud af sig selv og også skifte stiften. Er det selve ventilen, der er defekt, så ville jeg skifte hele ventilblokken. Jeg tænker at det kan betale sig at slibe sædet på ventilen. 
Har jeg forstået ret?
Det ser i øvrigt ud til at der har eller er problemer med ventilen til soveværelset

it is better to burn out than to fade away
Hej gasse,
Jeg er ikke smed af uddannelse, og har måske brugt forkert terminologi. Ventilblokkene virker alle fint (også den til soveværelset, selvom den rigtig nok ser lidt knasende ud 😅). Det er nede i selve manifolden, hvor ventilens gummistempel skal slutte tæt, hvor der ved to af kredsene sidder noget, som forhindrer ventilerne i at slutte tæt, når nålen trykkes i bund.
Ventilblokkene fra de påvirkede kredse slutter fint, når jeg sætter dem over i en fungerende kreds. Og ved at stikke en finger i hullet, hvor ventilblokken skrues i, kan jeg mærke en defekt af en slags. Jeg undrer mig meget over, hvordan det kan ske 🤷

Jeg har nu bestilt en ny manifold, og vil smide en opdatering, når jeg har den gamle manifold ud, og kan inspirere den ordentligt.

Men tak for input. Det er værdsat 👌

Jeg har i øvrigt længe vidst der var noget der skulle kigges på, men havde aldrig regnet med det ville blive et kaninhul 😅

Update....
Det viste sig kaninhullet var dybere... 
Jeg slår mig selv i hovedet over, at jeg ikke fik tjekket alt, som i VIRKELIG alt - og helt miniturøst.

Jeg ville til at afmontere returmanifolden her til aften, og tænkte jeg ville skylle alt grundigt igennem inden installation af den nye manifold. Jeg lukkede alle flowventiler samt cirkulationskredsen, og satte vandtryk på fra brugsvandsinstallationen. Gennemgik hver kreds for sig, ved at åbne hver flowventil separat, med alle andre lukket. Da jeg nåede til kredsen til køkkenet åbenbarede problemet sig. Der er byttet om på fremløb for gang og køkken  
Jeg gik ud fra, at de uopmærkede fremløbsrør fulgte rækkefølgen på manifolden for de opmærkede returrør. Dumme mig  
Der er selvfølgelig ingen lov imod at tilslutte de to manifolder i forskellig rækkefølge, men det er fand... da for åndsvagt. Fingeren peger dog mod mig selv  

Det viser sig nu samtidig, at der slet ikke er noget galt med manifolden, som jeg også undrede mig over. Jeg har blot bildt mig selv ind, er jeg kunne mærke noget med fingeren (nogen der skal bruge manifoldsæt?  ).
Nu tjekker jeg også lige, at de opmærkede kredse rent faktisk passer med de rum der står skrevet på dem. Det er forhåbentlig det sidste, der kan være galt  

Til skræk og advarsel, vil jeg beskrive min tur ned i kaninhullet.
Controlleren blinkede, hvilket var tegn på manglende kommunkation mellem nogle af termostaterne. Skiftede batterier i de korresponderende rumtermostater, og controlleren meldte nu ikke fejl længere.
Ville derefter tjekke, at termostaterne var rigtigt parret med kanalerne på controlleren. Det var de ikke. To af termostaterne virkede slet ikke, og to fungerende termostater, var parret med forkerte kanaler. Og to termostater styrede to kanaler. Altså fire rum blev styret med to termostater.
Så kom turen til ventilnålene og telestaterne. Alle telestater så ud til at fungere, men nålene skulle både smøres og motioneres.
Næste ting på menuen var afbalancering. Alle flowventiler var skruet helt op, hvilket ikke tydede på nogen videnskabelig form for afbalancering. 
Pillede alle telestater af, så der var lukket op for alle kredse, og sjusede flow efter rummenes størrelse. Målte nu returtemperaturen på kredsene med lasertermometer og finjusterede over nogle dage. Det gav bare stadig ikke rigtig mening.
Gik i gang med at tjekke om der overhovedet var flow gennem alle kredse. Det var der umiddelbart.
Ville derefter teste telestatventilerne. Jeg kunne ikke lukke for flowet for to af kredsene med de (troede jeg) korresponderende ventiler på manifolderne (det var her jeg dummede mig). Gik ud fra ventilerne var defekte, og byttede dem rundt med ventiler fra kredse der testede OK. Det virkede stadig ikke overbevisende.
Jeg skruede ventiler af igen, og SYNES jeg kunne mærke en defekt nede i manifolden, hvor ventilerne skal sluttet tæt når de lukker.
Jeg erklærer derfor manifolden skrot, og skaffer en ny manifold, hvilket er komplet unødvendigt. For i dag konstaterer jeg så, forhåbentlig, sidste benspænd, med de "ombyttede" fremløbsslanger.

Hvad er læren så af det? 
Get your facts straight!
Tro aldrig tingene er, som du formoder!
Vær' omhyggelig med din fejlsøgning!
Vær' vedholdene, og tro på der er en god forklaring!

Rigtig lun vinter, og tak fordi du læste med  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis