Hjælp til at “hacke” en dør!

Er der mon nogen, der kan hjælpe med erfaringer eller vejledninger?

Jeg har en nyere dør, som jeg synes er grim og som jeg ikke synes passer til huset.
Efter at forgæves at have støvsuget nettet for ideer, vil jeg høre om nogen her, kan hjælpe mig.

Kan jeg fjerne alu-fronten og istedet beklæde døren med sortmalede træprofiler?

En ny dør er dyr, så tænkte det måske var en smart og billig løsning, som jeg selv kan fikse, men hvordan? Og hvad skal jeg være opmærksom på?

Gode råd modtages og har du gjort noget lignende, vil jeg super gerne se det!

Billede af dør i stil med hvad jeg forestiller mig er tilføjet. Sådan skulle den se ud på begge sider:-)

gør-det-selv - SELV💪
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indlæg rettet - hvis alukappen kan aftages, og erstattes af plade i stedet, er der måske en mulighed. ( udvendigt ) Men forvent noget tilpasning ifb. lås, dørblik mv. Hvad med den indvendige side?

Tak for svar - det er også minde, at alu-delene skal afmonteres. Tanken er at døren skal være ens ude og inde. Inde er der ren træ, så den skal vel bare beklædes. Døren er “fri” i kanten, så det ser ikke ud til, at det er et problem at få plads. Håndtaget skal skiftes, men kan ikke lure, hvilken betydning det hr for låsen - om den kan tilpasses en tykkere dør… Tænker du noget om det?

gør-det-selv - SELV💪
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
​Mit indlæg blev rettet, fordi svar kun skulle omhandle det udvendige - mit eneste bud er i øvrigt at bruge sporplade i krydsfiner, dels det nemmeste og dels billigste, men en mere klimastærk plade var da ønskelig. 
Hvis du kan købe en egnet plade hos en vinduesproducent, var det sikkert bedste løsning.
Lad os antage dørens tykkelse øges med 15 mm samlet, skal der bruges længere stænger til håndtag, lås og cylinder skal forblive og vrider mv. kan også skiftes til anden tykkelse, da nye døre i dag er tykkere. Det skal du lige undersøge på nettet, men disse er forholdsvis dyre at skifte. Har du 5 stiftet cylinder, vil en ny 6 stiftet sikkert passe meget godt med større tykkelse.
Vær i øvrigt obs. på, at en tykkere dør vil rage ud af karmen, og de nuværende vinduer sikkert ikke isolerer så godt som en god fyldningsplade. Indvendig skjuler gerigter nogenlunde den ekstra plade. Alle sammenføjninger udvendigt, skal limes og skrues/stftes og overflader males, som en ny dør. Alle huller ifb. lås/håndtag skal laves præcist, eller dækkes med et passende låseskilt.
Hvad er dit budget? Sæt det i forhold til ​DENNE​​​

Tak - det lyder rimelig omfattende, kan jeg høre:-(

gør-det-selv - SELV💪
Min tanke var at bruge omk 1500 eller deromkring… Har malingen…

gør-det-selv - SELV💪
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også