Rør med asbest i kælder

Hej,

Jeg skal overtage et hus i næste uge. Der er asbest i taget, og det skifter vi, fordi det også er lidt træt.

Men i kælderen er der nogle rør, som har asbest omkring sig, tror jeg. Hvad ville i gøre? Vi skal starte med at bo i kælderen, mens stueetagen renoveres - så jeg er lidt utryg ved de her rør og de steder det er brudt.

På sigt skal kælderen være bryggers og gæsteværelser. Røret med det meget ødelagte hjørne er dog fra et kælderrum som kun skal bruges til opbevaring.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal indsende en prøve af materialet især fra hjørnet. Det er ikke rart at gå med de tanker i uvished. 
Jeg ville nok ikke skifte taget bare fordi det "ser lidt træt  ud " Når i har renoveret indvendig så kan taget skiftes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
For nu at begynde med taget så vent til I er færdige med den indvendige renovering med at gøre noget ved det.
Med hensyn til evt. asbest, så viser dit billede en bule i bøjningen på røret, som tyder på at isoleringen er udført med Rockwool, men er du nervøs for forekomsten af asbest, så få det analyseret. Det ser dog ud til at isoleringen er lukket inde i omviklingen af hessian, som ikke er farlig.

fase
Hvis det første billede er af den største skade, ville jeg ikke være bekymret. Jeg ville have det bedre med at at være i den kælder end 5 meter fra en ryger.
Også helt enig med Godeven, Men hvis det forbedrer nattesøvn så er de penge givet godt ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som de andre skriver så er en række test givet godt ud og koster ikke mere end omkring 700kr per sted. Husk at få hele isoleringen med, omviklingen som ofte ikke er - men godt kan være asbestholdig og evt pap, mineralulden (selvom den ikke er asbest) og så den pap der kan sidde under mineralulden. I en prøve.

Er prøverne positive kan du kontakte et saneringsfirma (dem du bruger til test kan evt anbefale et firma) og få et tilbud på hvad det koster at få fjernet på den korrekte og lovpligtige måde. De tester så også bagefer for at se om rengøringen etc er tilstrækkelig og de rikke er noget tilbage Jeg mener vidst stadig udgifterne er fradragsberettige (miljøsanering).

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis