Fermacell lime på gasbeton

Skal i gang med at renovere et værelse, et par af væggene er gasbeton, og ikke for kønne, så overvejer at klæbe Fermacell plader på (priming af gasbeton og fliseklæber) for at skrue ind i gasbeton, holder nok ikke.

Hvad har i af erfaringer, vil det være nemmere at bruge 15 mm tykke plader, end 12,5 mm (ikke den store prisforskel)

Umiddelbart synes jeg en klæbefugesamling med retkantede plader ser nemmest ud.  Hvad har i af erfaring her ? eller bør jeg vælge med spartelkant.

Og endelig kan man bruge en Rotationsskærer i Fermacell, eller er det kun i almindelige gipsplader.
Får nogle udskæringer ved et vindue, og umiddelbart ser den metode nem ud, til af få en perfekt kant rundt.

Vi prøver igen, i morgen --
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Limfugen er at foretrække, hvis du kan få pladerne til at mødes i samme plan.

Elektronikteknikeren
Man kan i øvrigt ridse og brække pladerne med en hobbykniv, det kræver blot at man kører lidt ekstra gange i ridsen, og brækker over en kant.

Jeg ved ikke med rotationsskærer, mit gæt er at pladen er for hård.

Jeg vil nok bare tage den tynde plade, nu hvor der alligevel er en mur bagved.

Af hensyn til at det er lettere at arbejde med, og fiksere, når den ikke vejer lige så meget. Og så skåner man ryggen mere.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 24-01-2024 13:01:43

Man kan i øvrigt ridse og brække pladerne med en hobbykniv, det kræver blot at man kører lidt ekstra gange i ridsen, og brækker over en kant.

Jeg ved ikke med rotationsskærer, mit gæt er at pladen er for hård.

Jeg vil nok bare tage den tynde plade, nu hvor der alligevel er en mur bagved.

Af hensyn til at det er lettere at arbejde med, og fiksere, når den ikke vejer lige så meget. Og så skåner man ryggen mere.

Vidste ikke de kunne ridses/brækkes, men eller havde jeg regnet med at bruge en dyksav med udsugning, har en Carat diamantklinge, tænker den ville være god til det.

Ja tænker også pladerne er for hårde til rotationsskæren, men kan da lave en test, mener jeg har et par liggende..

Ja de vejer jo lidt, regner med at bruge dem i størrelsen 900x2500, så godt være jeg skal bruge dem i 12,5 mm, det var mere hvis 15 mm var lidt stivere, og nemmere at trykke ind og få plane..

Jeg skærer fermacel med almindelig klinge på dyksav. Jeg ved godt at det sløver den, men så bruges denne klinge ikke til andet. 
Du svarer jo lidt selv på det med 12,5/15 mm Eller rettere modsiger lidt dig selv 
det var mere hvis 15 mm var lidt stivere, og nemmere at trykke ind og få plane
Jeg bruger altid 1200x900 også fordi jeg selv skal håndtere dem. Og husk at du ikke skal røre ved den limfuge der kommer ud som overskud. Det er hærdet dagen efter og er nemt at hugge af. Med spartel. tapetstripper eller skarp spade hvis man har det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-01-2024 14:44:12

Jeg skærer fermacel med almindelig klinge på dyksav. Jeg ved godt at det sløver den, men så bruges denne klinge ikke til andet.
Du svarer jo lidt selv på det med 12,5/15 mm Eller rettere modsiger lidt dig selv
det var mere hvis 15 mm var lidt stivere, og nemmere at trykke ind og få plane
Jeg bruger altid 1200x900 også fordi jeg selv skal håndtere dem. Og husk at du ikke skal røre ved den limfuge der kommer ud som overskud. Det er hærdet dagen efter og er nemt at hugge af. Med spartel. tapetstripper eller skarp spade hvis man har det. 
Ja en savklinge er bestemt også en mulighed, dem har jeg flere af jeg nænner at "ofre" købte nogle billige i Lidl som faktisk skære udmærket.

Tænkte om 15 mm pladen var nemmere at trykke ensarten ind i limen, især vel ved  dot and dab metoden, men hælder nok mest til at fuldlime, og køre på med en tandspartel.

Ja de små plader er jo mere håndterbare, men vil helst undgå for mange samlinger, men jeg komme nok også til at lave det meste selv.

Har du brugt ligekantede plader og limet kanterne, eller dem med spartelkanter.

Det kunne jo nok være et problem ved de fuldkantede, at fliseklæberen kommer ind i samlingen, så kan man jo ikke lave en god klæbefuge

Annonce
Hvorfor ikke blot spartle gasbeton og derved forskønne væggene.
Du skal vel alt andet lige alligevel igang med en omgang spartling af fibergipsen - forskellen er vel blot om der skal 1-2mm spartel, eller 3-4-5mm for at udligne huller/buler
Jeg har kun brugt fuldkant fermacel, og det er jeg tilfreds med. Tidligere har jeg brugt gips plader med den spartelkant, men selv om jeg spartler og sliber meget grundig så kan jeg se samlingerne når lyset falder på en bestemt måde. 
På sådan en væg ville jeg bruge nogle limklatter til fastgørelse. Så undlade at banke dem hårdt på plads i første omgang. Så ville jeg tro at næste plade var nemmere at få til at passe. Man kan så banke på begge plader samtidig med f.eks. en 1/2 m reglar imellem klaphammer og plade. 
Lige den øvelse med fermacel på gasbeton har jeg dog ikke prøvet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Sumsar skrev den 24-01-2024 21:03:39

Hvorfor ikke blot spartle gasbeton og derved forskønne væggene.
Du skal vel alt andet lige alligevel igang med en omgang spartling af fibergipsen - forskellen er vel blot om der skal 1-2mm spartel, eller 3-4-5mm for at udligne huller/buler

Det har også været med i overvejelserne, men nu skal det gamle tapet dampes af (der er kun 1 lag) så må det vise sig hvor slemt det står til.

Det er en tilbygning fra 1996, der er lodrette små revner mellem elementerne 2 steder, de har ikke ændret sig de sidste 20 år, så det skal repareres. (der er ingen revner i soklen)

Man skulle så kunne nøjes med at bruge rullespartel, når det er fermacell, så tænker ikke det er så slemt.

Jeg ville fuldspartle - det er hurtigere og nemmere og resultatet er det samme.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også