Hej,
Jeg har planer om at lave et reolsystem til mit keramikværksted. Jeg beklager på forhånd at jeg ikke kender fag-termerne på de forskellige materialer...
Reolen skal bestå af en lægte/brædt, hvor jeg borer huller i, som passer til diameteren på rundstokkene og rundstokkene bliver så sat fast i hullerne vinkelret ud fra lægten (se tegning).
Rundstokkene fungerer som hyldeknægte og lægterne/brædderne skal fastgøres parvis til væggen forskellige steder i mit værksted. Ideen er at selve hylderne - som består af løse plader, der hviler på to rundstokke - kan flyttes rundt efter behov .
Man kan sikkert lave det med vandrør el lign, men jeg vil rigtig gerne have det i træ :-)
Mine spørgsmål:
1. Er rundstok i fyrretræ stærkt nok og hvor lille diameter kan jeg nøjes med at bruge? Jeg tænker, at hver hylde og dermed hvert par rundstokke-hyldeknægte skal kunne bære max. 20 kg.
2. Vil det være nok at lime det hele sammen?
3. Selve brædtet/lægten, som rundstokkene skal fastgøres i, mister vel noget styrke, når der bliver boret huller i til rundstokkene, så jeg skal vel også sørge for at den er bred og tyk nok til at kunne holde vægten fra hylderne?
Mange spørgsmål og jeg takker på forhånd for bud på løsninger :-)
Bh. Kristine