Reolsystem med rundstokke som hyldeknægte - bæreevne?

Hej,
Jeg har planer om at lave et reolsystem til mit keramikværksted. Jeg beklager på forhånd at jeg ikke kender fag-termerne på de forskellige materialer...
Reolen skal bestå af en lægte/brædt, hvor jeg borer huller i, som passer til diameteren på rundstokkene og rundstokkene bliver så sat fast i hullerne vinkelret ud fra lægten (se tegning).
Rundstokkene fungerer som hyldeknægte og lægterne/brædderne skal fastgøres parvis til væggen forskellige steder i mit værksted. Ideen er at selve hylderne - som består af løse plader, der hviler på to rundstokke - kan flyttes rundt efter behov .
Man kan sikkert lave det med vandrør el lign, men jeg vil rigtig gerne have det i træ :-)

Mine spørgsmål:
1. Er rundstok i fyrretræ stærkt nok og hvor lille diameter kan jeg nøjes med at bruge? Jeg tænker, at hver hylde og dermed hvert par rundstokke-hyldeknægte skal kunne bære max. 20 kg. 
2. Vil det være nok at lime det hele sammen?
3. Selve brædtet/lægten, som rundstokkene skal fastgøres i, mister vel noget styrke, når der bliver boret huller i til rundstokkene, så jeg skal vel også sørge for at den er bred og tyk nok til at kunne holde vægten fra hylderne? 
Mange spørgsmål og jeg takker på forhånd for bud på løsninger :-)

Bh. Kristine

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lægten skal nok holde på trods af hullerne, som jo fyldes ud med rundstokke alligevel. Bare den er fastgjort tilstrækkeligt i væggen flere steder som det også ligner at du har på din tegning. 

Nu er jeg hverken snedker eller tømre og du får nok også input fra andre, men jeg vil mene at det er fint at lime rundstokkende i fuld dybde af en mindst 38mm tyk lægte, og at du nok skal op i nogle 20-30mm rundstokke for at være sikker. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Jeg vil mene at 20 mm rundstokke er ok. Det er ca. som en træ kosteskaft. Og igen er samlemetoden den samme som du ser ved en gadekost. Du skal smøre lim rundt i hullet men også rundt om selve rundstokken så der er lim på hele fladen hvor det samles. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar begge to. Hvor dybe vil I mene jeg kan lave rundstokkene 30 cm lange og så stadig få det solidt og stabilt hvis jeg bruger fyrretræ rundstok Ø 25 mm?
Det er nok ikke rundstokke som knækker. Det er hullet i bræt/lægte som skal være lidt dybt. 
Jeg ville lave et forsøg med at sætte en 20 mm rundstok i en 22 mm bræt og så prøve at knække den dagen efter limning. Jeg vil tro at du har svært ved at knække den selv med de 30 cm længde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan ikke se noget problem i konstruktionen. Der hvor jeg tror at bliver en udfordring er at få en ordentlig pasning mellem rundstokke og hul. Hvis man har ordentlig styr på diameteren, er det blot at affase enden og banke dem i med lim på begge flader. Jeg ville bore helt igennem. Træet op ad væggen ville jeg vælge mindst 35 mm trykt, gerne 50 mm.

Hullerne skal nok bores på en søjleboremaskine, da de skal være helt vinkelrette. Med en håndboremaskine kommer rundstokkene helt sikkert til at stritte i alle retninger. Med en håndboremaskine er det svært at holde fejlen under 5 grader. Det vil 2 cm fejl i enderne. ​Hvis man ikke er øvet, bliver det nok mere.


Annonce
Du kan hjælpe dig selv ved at sætte alle dine lægter sammen med tape og bore dem alle samtidigt. Det sikrer dig at hullerne sidder i nøjagtigt samme højde når du bagefter skal banke rundstokkene i og senere skal hænge dem op. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvor er det dog bare rart med jeres hjælp - tusind tak for brugbare svar! God pointe at bore hul hele vejen igennem lægten og at benytte en søjleboremaskine.
Sidste spørgsmål:
Skillerumslægter måler 38 x 57 mm og taglægter 38 x 73 mm. Når jeg læser, lyder det som om taglægterne er stærkere. Er de mon også mere lige og ensartede end skillerumslægter? Synes nogle gange at skillerumslægter er vind og skæve og med store huller efter knaster. Måske er der også forskel i kvaliteten alt efter hvor man køber...?
Taglægter er sorterede og derfor har de en bedre kvalitet. Det har noget med sikkerhed at gøre for dem som arbejder med taglægning. 
Hvis du selv henter det på tømmerhandel kan du sortere i dyngen til en vis grad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville også gå med taglægter. Som Erik skriver så er det klogt at hente dem selv, så du kan sortere de værste knaster og skæverter fra  
Husk at bore huller til fastgørelsen og slibe det pænt, inden du banker rundstokkene i.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis