Bæreevne skruer (til hylde)

Hej,

Jeg skal have hængt er par hylder op. Den længste hylde er 170cm. Dybden på hylden er cirka 32 cm og vejer jo lidt i sig selv.

Er det fint med 3 hyldeknægte fordelt?
Og så har jeg en række skruer og rawlplugs. Den hule fra stabilit i 6x60cm.

Skal der større skruer til og flere hyldeknægte eller er det fint?

Væggen er af gasbeton.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil kunne holde til du ligger dig selv op på hylden.

Selvbygger med stort S. 
Du skal bruge almindelige lange skruer og så plugs som udvider sig i hele længden, det øger styrken. Den tabel som Swayde har link til er hvis du bruger disse plugs med sømskruer. 
Porebeton, gasbeton, multiplade eller siperex er alle betegnelser for det samme, men det kan have forskellig densitet

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Porebeton og gasbeton er to betegnelser for det samme. Generelt er montering i gasbeton som at montere i en tvebak. Man bør bruge plugs med ekstra ekspansion. Jeg fortrækker at montere med betonskruer, hvor jeg borer for med et lille bor (4-5 mm til 7,5 mm skruer), altså uden plugs.

Seks af de viste plugs vil være i underkanten til holde hylden. Det vil kun være til lettere belastning. Altså ikke fyldt med tunge bøger. Du må selvfølgelig ikke kravle op på hylden.

Min erfaring stammer fra arbejde med 50 år gamle traditionelle gasbetonblokke. Jeg ved ikke om moderne gasbeton er mere eller mindre sprødt.
ev elmand skrev den 24-01-2024 08:52:25

Den tabel som Swayde har link til er hvis du bruger disse plugs med sømskruer.

Er det ikke en pakke med søm skruerog plugs , han har?

Jo Swayde det er en komplet pakke. Derfor er din skema korrekt for dette produkt, men jeg anbefaler så en anden metode. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis