Kære LDS,
DLGJIK nedenfor (Det Lårt Gad Jeg Ikke Læse)
Jeg har prøvet at finde en tidligere tråd, eller en kombination af tråde som kan komme nærmere mit problem.
Vi købte hus for en par år siden. Huset var købt med en garage der allerede var semi kollapset, og skulle renoveres.
Da jeg river den gamle garage ned, finder jeg rigtig meget skimmel og mug. Huset ligger i et område med ler og højt grundvand, men garagen er da hævet over terræn.. lidt.
Efter jeg har fået ordnet belægningen i den nye garage, begynder jeg at døje en del med fugt, som trænger op nedefra primært igennem fugerne.
Jeg bliver gjort opmærksom på at der formentlig ligger kommunale kloakrør under garagen. Efter at have gravet rundt i servitutter (og 3 x 900+ siders indskannede dokumenter der omhandler resten af byen) finder jeg en brev korrespondance imellem vedkommende som byggede huset(52 år siden og bortgået) og kommunen vedrørende kloakeringen og garagen.
Sagsbehandleren besluttede at give tidl. ejer lov til at bygge en garage på stedet, såfremt denne var let konstruktion. Derudover, skulle hus flyttes 2 meter mod vest, da kloakrør skal have lov at henlægge i fred. Derfor måtte der ikke støbes betonfundament eller gulv (med fokus på "i frostfri dybde") i garagen.
Hvis du ikke gad læse ovenstående, er her mit spørgsmål:
Jeg overvejer at grave 180-200mm ud (fliserne er 80mm allerede) for derefter at lægge ~100mm støbefast EPS som kapilærbrydende lag, for så omhyggeliggt at lægge en fugtspærre der hæftes og fuges tæt med bundrem af garagen. Slutteligt et lag af beton der kan klare fugt og frost (C30/37 eller C40/50?).
Jeg har en high performance PU beton maling liggende, som på sigt skal "lukke" betonen af for fugt ovenfra, fx fra biler eller sko.
Er dette en gyldig løsning? Hvad ville i gøre?
Såfremt at kommunen skal have adgang til rørene, så må vi tage det problem til den tid.
Jeg tager imod både råd og kritik med kyshånd.
"Vi skal bare slå et par søm i og så er vi færdige"
- Min svigerfar (tømrer) om total-renovation af 56m2 garage.