Fugt fra gulv i garage som ligger oven på kommunale rør - Beton?

Kære LDS,
DLGJIK nedenfor (Det Lårt Gad Jeg Ikke Læse)

Jeg har prøvet at finde en tidligere tråd, eller en kombination af tråde som kan komme nærmere mit problem.
Vi købte hus for en par år siden. Huset var købt med en garage der allerede var semi kollapset, og skulle renoveres.
Da jeg river den gamle garage ned, finder jeg rigtig meget skimmel og mug. Huset ligger i et område med ler og højt grundvand, men garagen er da hævet over terræn.. lidt.

Efter jeg har fået ordnet belægningen i den nye garage, begynder jeg at døje en del med fugt, som trænger op nedefra primært igennem fugerne.
Jeg bliver gjort opmærksom på at der formentlig ligger kommunale kloakrør under garagen. Efter at have gravet rundt i servitutter (og 3 x 900+ siders indskannede dokumenter der omhandler resten af byen) finder jeg en brev korrespondance imellem vedkommende som byggede huset(52 år siden og bortgået) og kommunen vedrørende kloakeringen og garagen.

Sagsbehandleren besluttede at give tidl. ejer lov til at bygge en garage på stedet, såfremt denne var let konstruktion. Derudover, skulle hus flyttes 2 meter mod vest, da kloakrør skal have lov at henlægge i fred. Derfor måtte der ikke støbes betonfundament eller gulv (med fokus på "i frostfri dybde") i garagen.

Hvis du ikke gad læse ovenstående, er her mit spørgsmål:

Jeg overvejer at grave 180-200mm ud (fliserne er 80mm allerede) for derefter at lægge ~100mm støbefast EPS som kapilærbrydende lag, for så omhyggeliggt at lægge en fugtspærre der hæftes og fuges tæt med bundrem af garagen. Slutteligt et lag af beton der kan klare fugt og frost (C30/37 eller C40/50?).
Jeg har en high performance PU beton maling liggende, som på sigt skal "lukke" betonen af for fugt ovenfra, fx fra biler eller sko.

Er dette en gyldig løsning? Hvad ville i gøre?
Såfremt at kommunen skal have adgang til rørene, så må vi tage det problem til den tid.

Jeg tager imod både råd og kritik med kyshånd.

"Vi skal bare slå et par søm i og så er vi færdige"
- Min svigerfar (tømrer) om total-renovation af 56m2 garage.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
100mm EPS vil nok ikke isolere meget, hvis det er opfugtet, men det lyder ikke til at det er formålet?
Hvis du har 100mm beton, regner man det vidst for at være fugt tæt. (jeg ved ikke noget om alt det andet)
Velkommen på siden  
Du kan jo prøve at høre hos dit lokale kloak forsyning om de har planer for dit område, især hvis i ikke har separat kloakeret ( regnvand i en ledning, og spildevand i en anden, så et 2 strengssystem) er det ret sandsynligt kloakken skal renoveres i fremtiden. Forsyningsselskabet har nok nogle langsigtede planer, men prøv at hør hos dem.

Det ville jo være ærgerligt, hvis der skal graves ny ledning ned om få år!

(forsyningsselskabet står for drift, vedligeholdelse, renovering, og nye kloaker. Hvor kommunen står for det lovmæssige, med påbud til private mv.)

Men ellers synes jeg din plan lyder ok, har du overvejet at dræne, så vandet ikke stiger op i gulvkonstruktionen?

Vi prøver igen, i morgen --
swayde skrev den 23-01-2024 07:48:17

100mm EPS vil nok ikke isolere meget, hvis det er opfugtet, men det lyder ikke til at det er formålet?
Hvis du har 100mm beton, regner man det vidst for at være fugt tæt. (jeg ved ikke noget om alt det andet)

Hej Swayde, tak for dit svar. Ideen med EPS'en er udelukkende at få skabt en godt kapillærbrydende lag. Det kunne i teorien også være lecanødder eller sten, jeg kan bare godt lide ideen om at EPS forbliver tørt. Tak for dit indspark med beton, det vil jeg tage med i beregningerne.

je_ns skrev den 23-01-2024 08:43:59

Velkommen på siden  
Du kan jo prøve at høre hos dit lokale kloak forsyning om de har planer for dit område, især hvis i ikke har separat kloakeret ( regnvand i en ledning, og spildevand i en anden, så et 2 strengssystem) er det ret sandsynligt kloakken skal renoveres i fremtiden. Forsyningsselskabet har nok nogle langsigtede planer, men prøv at hør hos dem.

Det ville jo være ærgerligt, hvis der skal graves ny ledning ned om få år!

(forsyningsselskabet står for drift, vedligeholdelse, renovering, og nye kloaker. Hvor kommunen står for det lovmæssige, med påbud til private mv.)

Men ellers synes jeg din plan lyder ok, har du overvejet at dræne, så vandet ikke stiger op i gulvkonstruktionen?

Hej Je_ns. Tusinde tak, nu har jeg luret herinde i flere år, så jeg tænkte, det var på tide at jeg deltog i fællesskabet. 

Ejendommen er separatkloakeret, dette var en af vores punkter på tjekliste. Derfor tror jeg som sådan heller ikke at de kommer rendende foreløbig. 

Ifht dræn, så har tanken strejfet mig, men selvom der ikke skal graves dybt, så synes jeg pris eksempler ser skræmmende ud. Er der noget jeg har misforstået? Garagen er 8x7m.

Tak for dit indspark!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også