VVB akkumulerer ikke varmt vand

Hej LDS!

Jeg har adskillige gange høstet tips og ideer på lds.dk
Nu er jeg kommet i en situation, som jeg ikke lige finder en løsning på herinde.

Mit gasfyr, Bosch ZBS16/120S-2MA fra 2009 driller og producerer ikke længere varmt vand til den indbyggede VVB.
Centralvarme-delen fungerer fint!

Jeg har klaret vinderkulden ved at skrue mere og mere ned for brugsvandstemp, for stadig at have varme på mine radiatorer.
Skal nogen i bad, skruer vi bare midlertidigt op for temp. og så er der alt det varme vand familien skal bruge.

Jeg er med på at skulle 'undvære' centralvarme for at få akkumuleret varmt vand i VVB, men...
Jeg har netop forsøgt at lave varmt vand ved at skrue brugsvandstemperaturen op til max (ca 75℃) og har ladet dette setup køre i ca. 2 timer.
Ladepumpe, tilhørende rør og varmeveksler bliver MEGET varme, så systemet præsterer formentlig den efterspurgte temperatur.
I samme forbindelse mærker jeg samme, høje temperatur på sugesiden af ladepumpen. Det synes jeg er mærkeligt, da VVB er er forsynet med et indløbsrør, som (på tegningen) går et stykke ned i VVB og dermed burde suge det koldere vand, som ligger nederst i VVB.

Ikke destomindre kan jeg udlæse temperaturen på 2 NTC følere nederst i VVB (432 og 433) - formentlig deromkring, hvor indløbsrøret slutter.
Begge følere står på samme værdi 27 og 28 grader både før, under og efter ovenstående. Denne temperatur passer meget godt med de 'lave' temperaturer vi hurtigt oplever ved håndvask mm. Det er også denne temperatur jeg 'håndmåler' ved at mærke på tømmehanen(361.1)
Jeg har en forventning om at disse værdier burde stige i takt med opvarmningen af VVB.
Der blev i løbet af de 2 timer IKKE tappet varmt vand.

Det forekommer mig lidt mystisk, at bruge SÅ lang tid på opvarmning af 110L brugsvand til 55℃.
Er en så laaaang opvarmningstid helt 'normal' eller er der et trick eller en detalje jeg har overset ?


Jeg har undersøgt følgende: 
84  Motorstyring til 3 vejsventil - ok (udskiftet)
88  3-vejs ventil - ok
430 Ladepumpe (cirk. pumpe til VVB) - ok (udskiftet kondensator, da den eksisterende ikke holdt specs på 2uF)
185 Kontraventil ifm. ladepumpe - ok (renset/afkalket)
355 Varmeveksler - ok (renset/afkalket)
6.1 NTC/brugsvandsføler efter varmeveksler - ok (udskiftet)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er nyt i sagen og problemet er løst.
Indløbsrøret var tæret op og var desuden reduceret voldsomt i længden.
Det gamle, korte indløbsrør betød, at det kun var de øverste 10 cm vand i VVB som blev opvarmet/recirkuleret.
Da følerne sidder lige over bunden af VVB, oplevede disse aldrig at vandet blev varmt nok.
Jeg havde troet at indløbsrøret var af metal - men det viser sig at være af plastik og forvitrer med tiden...

Det 10 cm lange indløbsrør blev erstattet af et nyt på ca 75 cm. Herefter blev de 120 liter i VVB varmet op fra 29 til 60 grader på ca 8 minutter!
Din feedback er nyttig info for andre og godt det kom til at virke... 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis