Lav temperatur på radiatorfremløb

Hej gode mennesker,

Vi døjer med lidt kolde radiatorer og jeg tænker det sikkert er fjernvarmeanlægget der er indstillet forkert. På vandvarmerens (del af Metrotherm unit’en) kan jeg lige nu aflæse følgende som jeg synes virker alt for lavt:

Varmvand: 45
Radiator frem: 38
Radiator retur: 33
Fjern. frem: 72
Fjern retur: 34
Veksl. retur: 41

Nogle af jer kloge mennesker der har et godt råd? Tak!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har fat i noget af det rigtige. Du har taget billede af termostatventilerne så du altid kan justere tilbage til udgangsposition. Prøv at skrue “1. tal” højere op på een ventil, og se efter lidt tid om det har hjulpet.
På siden af selve yderkabinettet sidder der sikkert et typeskilt. Du kan sikkert finde en betjeningsvejledning på Metrotherms hjemmeside.

Søren O
Mange tak Søren, skruer jeg op på den ​ventil angivet med H stiger radiator fremløb hurtigt ..

Noget bud på hvad H og G der er angivet betyder ?

Hvad bør radiator frem og radiator retur være ?
Jeg aner ikke hvilken ventil du skal justere på, derfor må du prøve dig frem. I betjeningsvejledningen kan du læse dig til hvad du skal gøre.
Nødvendig fremløbstemperatur til radiator er afhængig af radiatorstørrelse (hedeflade), udetemperatur, isolering og ønsket rumtemperatur. Generelt skal fremløbstemperaturen være så høj, at vandflovet gennem radiatoren kan holdes så lavt at returtemperaturen bliver tilpas lav (under 30o).

Søren O
Fandt nogle papirer begravet blandt de af sælgeren udlevede manualer til opvasker og køleskab - storartet, det passer med at 18 på Metrotherms illustration gør en forskel, og de nævner 45-60 grader i radiator fremløb, så det må prøves (og forhåbentlig en 30 i retur).

Tak for din hjælp, Søren!
Godt, efter et par timer ser det nu ud som følger:

Varmvand: 55
Radiator frem: 52
Radiator retur: 43
Fjernvarme frem: 75
Fjernvarme retur: 43

Så alt i alt mere fornuftigt, men tænker returen på radiatorer skal ned ..?
Annonce
Det kommer jo an på mange ting.

Hvad er dine radiatorer sat til ? Nogle sat højer end andre? Står der sofaer forn dem elelr lignende så de ikke kan komem af med Varmen?

Du kan prøve at sænkge fremløbstemp til 45-50. 55-60 er kun når vi er ned epå minus 10grader udenfor

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Du skal lige gennemgå alle dine radiatorer. Returtemperaturen skulle gerne nogenlunde være ens på dem alle. Blot en enkelt radiator kan dog ødelægge billedet hvis radiatorvandet “pisker” igennem den uden ordentlig afkøling.

Søren O
Søren O skrev den 21-01-2024 20:19:45

Du skal lige gennemgå alle dine radiatorer. Returtemperaturen skulle gerne nogenlunde være ens på dem alle. Blot en enkelt radiator kan dog ødelægge billedet hvis radiatorvandet “pisker” igennem den uden ordentlig afkøling.

Det giver mening - de har alle nogle zigbee-styrede termostater, der står på 20 grader og enkelte er i rum vi kun anvender hver anden uge (delebørn), så her er temperaturen 3 grader lavere end når ungerne er tilstede. 

Må lige rundt og se om de generelt performer som de skal/der ikke står noget foran.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis