3Cubed skrev den 31-01-2024 00:38:36
Jeg tror der er flere fejl.
1. Du skriver at din termostat altid kalder på varme, det tyder på at dit fremløb er for koldt. Du skriver ikke noget om hvor mange radiatorer du har på dit system eller om det er et et-strenget eller to-strenget system. Men lad os starte med at du har varmt vand i dit fremløb til radiatoren, du har ret i at det skal afkøles i radiatoren, nu mere det afkøles nu bedre udnytter du radiatoren, men det er omvendt også klart at hvis hele overfladen af radiatoren er 40 grader, så afsætter den mere energi i rummet end hvis den kun er 20 grader i de nederste 50% af arealet. Så længe du kan holde varmen er det fint, men det kan du ikke. Du kan enten øge gennemstrømningen i radiatoren eller hæve temperaturen.
Hej,
Tak for svar, det kan bestemt bruges.
Tror ikke mine ventiler kan forudindstilles, måske andre kan byde ind på det? Jeg frygter lidt noget af problemet ligger der. Jeg har kun 2 radiatorer, gætter på 2-strengs, da bygningen er fra 2008/2009 eller sådan noget. Resten er gulvvarme.
Jeg tror faktisk problemet er det stik modsatte, men jeg er heller ikke VVS'er. :)
Tror der er alt for stort flow, så returvandet til fyret er næsten det samme temperatur som fremløbet.
Når fyret ikke bliver kølet af returvandet slukker flammen naturligvis, da vi jo ikke afkøler vandet - Cirkulationspumpen slukker ca. 10 minutter efter flammen er slukket.
Her skal jeg så vente en 2-3 timer før fyret igen er nede på 30 grader, og tænder både flamme og cirkulationspumpe. Og sådan kører det ellers på repeat. Det er her de kolde radiatorer opleves. Man kan se i fyrets display om pumpen er startet eller ej. Og ofte er den slukket, og fyret er helt tavst.
Jeg har så sent som i eftermiddags taget et klik fra cirkulationspumpen, og sat efterløbstiden til 15 min. Det er ikke perfekt, men det har bestemt hjulpet.
Ventiler med forindstilling/flowbegrænsning var nok at foretrække - Så længe jeg kan sende køligere vand retur til fyret, vil det registrere en et forbrug og starte igen.
Kan godt være jeg er helt galt på den :)