Fyr slukker cirkulationspumpe mens der kaldes på varme

Hej gæve LDS'er.
Jeg har et Vaillant EcoTec VC126/2-C til både gulvvarme og radiatorer. Gulvvarmen fungerer fint, om end jeg er i tvivl om hvordan cirkulationspumpen skal indstilles, men det bliver et senere kapitel.

Ved fremløb målt ved radiator med IR-termometer (ved godt det kan snyde når radiatoren er hvid, men differencen burde man kunne stole på) - Tilgang på radiatoren er 40C, returen 35C. Tænker jeg har for stort flow, men kan man forindstille denne type ventil? Det som jeg tror der sker er, at ​når fyret har holdt sin temperatur i en given tid, slukker den for cirkulationspumpen. ​Når så fyret kommer ned på 30C starter det igen, hvilket giver lidt temperaturudsving, og jeg kan ikke opnå setpunktet på termostaten. Den kalder så at sige altid på varme.

På billedet fra Ally er temperaturen sat til 20C, men radiatoren er iskold i perioder.

Fyret er skruet på max i fremløb, hvilket er 40C.

Nogen bud på hvordan ​jeg løser problemet?

På forhånd tak :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen kloge VVS'er der kan greje den?
Det kan da på ingen måde passe, at det skal fungere sådan. Nederste billede fra Ally er i øvrigt et forkert screenshot, men kan ikke redigere indlægget nu.

Troede egentlig at fremløbstemperaturen var justeret ned på fyret, for at skåne trægulvet. Men hvis jeg ikke ser meget forkert, sidder der en blandesløjfe der har en varm/kold vand forsyning. Så kunne man da godt hæve radiator fremløbet til 45-50 grader. Men fyret er åbenbart låst i softwaren, kan man selv ændre via menuen, eller kræver det en VVS'er med en PC?
Radiator varme og VV-beholder kører sikkert separat og kan nemt stilles i menu. Men find lige ud af om det er en evt. udeføler der driller. Jeg kører uden div. rum/udefølere og varmer fint op på 50/55 gr. ( Rum/VV ) - det handler i sidste ende om flow og komfort og returtemp. er ligegyldig, så længe vi ikke taler fjernvarme. Med blandesløjfe på g.varme er det også ligegyldigt, men med g.varme med retur termostat, ville jeg køre med så lavt fremløb om muligt. 
Har du ikke en manual på fyret? 1 el. 2 strengs?
Ps. moderne gasfyr kan modulere efter givent forbrug, kan du ramme så det står ex, i laveste område, vil det øge drift sikkerhed, grundet færre stop/start.

 

Jeg tror der er flere fejl.
1. Du skriver at din termostat altid kalder på varme, det tyder på at dit fremløb er for koldt. Du skriver ikke noget om hvor mange radiatorer du har på dit system eller om det er et et-strenget eller to-strenget system. Men lad os starte med at du har varmt vand i dit fremløb til radiatoren, du har ret i at det skal afkøles i radiatoren, nu mere det afkøles nu bedre udnytter du radiatoren, men det er omvendt også klart at hvis hele overfladen af radiatoren er 40 grader, så afsætter den mere energi i rummet end hvis den kun er 20 grader i de nederste 50% af arealet. Så længe du kan holde varmen er det fint, men det kan du ikke. Du kan enten øge gennemstrømningen i radiatoren eller hæve temperaturen. Gennemstrømningen øges ved at sætte pumpehastigheden op, eller regulerer den enkelte radiator ventil (nogle gange sidder der en indreguleringsventil på udløbet af radiatoren. Det er lidt forskelligt.)
Hvis du skruer helt op for alle dine radiatorer eller bedre, piller alle dine termostater af, så skal alle dine radiatorer gerne blive lige varme, også i udløbs temp. Sker dette ikke, er det fordi 1. du har et et-strengssystem, eller 2. fordi dine radiatorventiler ikke er afbalanceret rigtigt. Lad os sige at din ene radiator under denne test ikke bliver varm, så tjekker du om indreguleringsventilen er justeret ind, hvis den er så åbner du den langsom til der begynder at komme varmt vand ind. Hvis det ikke var problemet, så monterer du de foranliggende (dem der sidder tættere på fyret) termostatventiler en ad gangen og lukke dem helt, så går du tilbage til dit problem rum, venter et par min og mærker om det hjælper på problemet, hvis ikke tager du næste radiator og lukker ventilen. På et tidspunkt finder du nok, at nu kommer der varme. Så ville jeg nedregulerer flowet lidt på ventilen i det rum der giver problemet. Når du skal finde ud af hvordan man gør i praksis så søg på afbalancering af radiator ventil. og finde de ventiler du har.
2. Så siger du at fremløbet pludseligt bliver koldt til din radiator, det lyder lidt underligt, men kan skyldes at fyret laver varmt vand, mens det gør det kan det ikke lave varme, så snart det er færdigt med at lave varmt brugsvand, slår det tilbage til varme drift. Kan det være det der gør det?
3. Jeg har selv et fyr næsten magen til dit og jeg kan se at du har skruet helt op for temperaturen til dit varmeanlæg man kan godt indstille en max fremløbs temperatur i en opsætningsmenu der ligger gemt for menig mand, men hvis du googler lidt rundt kan du med overvejende sandsynlighed godt finde en installations manual, så du kan få rettet denne indstilling. For du har ret, din gulvvarme pumpeshunt har nemlig præcis den funktion at den blander det kolde retur med det varmefremløb til den ønskede temperatur, 35 til 40 grader plejer at være passende. Husk at få det indstillet når du skruer op for temperaturen på fyret.

Håber du kan bruge det til noget. 
3Cubed skrev den 31-01-2024 00:38:36

Jeg tror der er flere fejl.
1. Du skriver at din termostat altid kalder på varme, det tyder på at dit fremløb er for koldt. Du skriver ikke noget om hvor mange radiatorer du har på dit system eller om det er et et-strenget eller to-strenget system. Men lad os starte med at du har varmt vand i dit fremløb til radiatoren, du har ret i at det skal afkøles i radiatoren, nu mere det afkøles nu bedre udnytter du radiatoren, men det er omvendt også klart at hvis hele overfladen af radiatoren er 40 grader, så afsætter den mere energi i rummet end hvis den kun er 20 grader i de nederste 50% af arealet. Så længe du kan holde varmen er det fint, men det kan du ikke. Du kan enten øge gennemstrømningen i radiatoren eller hæve temperaturen.
Hej,
Tak for svar, det kan bestemt bruges.
Tror ikke mine ventiler kan forudindstilles, måske andre kan byde ind på det? Jeg frygter lidt noget af problemet ligger der. Jeg har kun 2 radiatorer, gætter på 2-strengs, da bygningen er fra 2008/2009 eller sådan noget. Resten er gulvvarme.

Jeg tror faktisk problemet er det stik modsatte, men jeg er heller ikke VVS'er. :)
Tror der er alt for stort flow, så returvandet til fyret er næsten det samme temperatur som fremløbet.
Når fyret ikke bliver kølet af returvandet slukker flammen naturligvis, da vi jo ikke afkøler vandet - Cirkulationspumpen slukker ca. 10 minutter efter flammen er slukket.
Her skal jeg så vente en 2-3 timer før fyret igen er nede på 30 grader, og tænder både flamme og cirkulationspumpe. Og sådan kører det ellers på repeat. Det er her de kolde radiatorer opleves. Man kan se i fyrets display om pumpen er startet eller ej. Og ofte er den slukket, og fyret er helt tavst.

Jeg har så sent som i eftermiddags taget et klik fra cirkulationspumpen, og sat efterløbstiden til 15 min. Det er ikke perfekt, men det har bestemt hjulpet.
Ventiler med forindstilling/flowbegrænsning var nok at foretrække - Så længe jeg kan sende køligere vand retur til fyret, vil det registrere en et forbrug og starte igen.

Kan godt være jeg er helt galt på den :)
Det lyder helt forkert at cirkulationspumpen slukker 10-15 min. efter fyret har stoppet opvarmningen af radiatorvandet. Pumpen til radiatorerne skal køre hele tiden hvis ikke der er rumtermostater der slukker pumpen - lige som ved gulvvarme.
Det er noget helt andet når det er varmtvandsbeholderen der opvarmes.
En løsning (evt. midlertidigt) vil være at tilslutte cirkulationspumpen uden om fyrets styring, således at pumpen kører konstant. Pumpen skal blot køre med så lille ydelse som nødvendigt.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 31-01-2024 21:28:47

Det lyder helt forkert at cirkulationspumpen slukker 10-15 min. efter fyret har stoppet opvarmningen af radiatorvandet. Pumpen til radiatorerne skal køre hele tiden hvis ikke der er rumtermostater der slukker pumpen - lige som ved gulvvarme.
Det er noget helt andet når det er varmtvandsbeholderen der opvarmes.
En løsning (evt. midlertidigt) vil være at tilslutte cirkulationspumpen uden om fyrets styring, således at pumpen kører konstant. Pumpen skal blot køre med så lille ydelse som nødvendigt.

 Ja, det virker tåbeligt. Men det har hjulpet gevaldigt at sætte efterløbet op, den kan faktisk stilles til at køre kontinuerligt.

Nu fik jeg koblet fyret via en Shelly Plug, så jeg kan følge når cirkulationspumpen kører. Den bruger så 45W, så det koster da lidt at lade den køre kontinuerligt. Det er ligefør det kunne svare sig at skifte den, eller sætte en ekstern på.
Men har du fundet ud af at få skruet fremløbstemperaturen op over de 40 grader på fyret? Det er her den ligger begravet. Nu større forskel der er mellem rumtemperaturen og fremløbstemperaturen, nu mere energi afsætter du i rummet. Alternativt skal du overveje at udskifter dine radiatorer til nogle der har et større overfladeareal og der findes også radiatorer udviklet specielt til anlæg der skal fungerer med lav fremløbstemperatur.

Til info har dit fyr også en begrænsning på hvor lang tid der går efter kedlen overstiger max sætting, til den kan starte igen. Mener denne standard indstilling er omkring 20 til 40 min. Så den skal du nok også have kigget på at få justeret ned. Dette justeres også i installatør menuen.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis