Er skrueafstand på radiatorbæringer standard?

Hej,

Jeg har brug for et godt råd. Har en ældre, defekt radiator på 60b x 64,5h, som jeg er ved at skifte i forbindelse med renovering af væggen. Kan øjensynligt kun få 60 x 60 som jeg er ved at bestille. De nuværende bæringer har øjensynligt en bolt der kommer fra modsatte side (kan i alt fald ikke se hvordan den skrues ud på denne side og en tang kan umiddelbart ikke klare det).

Er de 27cm der er i skrueafstand standard på radiatorer så jeg ville kunne genbruge skruerne på ny radiator ?

Og hvis jeg kan få rørføringen til at passe, er der så noget issue i at bruge en radiator der er 60cm frem for 64,5?

Tak for enhver hjælp.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligner et anker - søg på betonanker, så får du en ide om, hvordan de ser ud. Nogle af dem kan fjernes ved at løsne bolten og så slå ankeret lidt ind i muren, så det går løs. 
Hvis du viser hvilken radiator, du vil bruge er der en mulighed for at finde ud af afstanden mellem ophængene.
Dit billede viser kileboltene/ekspantionsboltene i en gasbetonvæg. Hvis du har brug for at ændre boltafstanden, kan du skrue møtrikken af og banke bolten lidt ind i muren og måske trække hylstret ud med en tang. Prøv at vise et billede af ekspantionsbolten. VVS'ere bruger somme tider en udgave, der ikke umiddelbart er til at fjerne.

fase
Prøv at ringe til firmaet og spørg om afstanden mellem ophængene, eller kør til et byggemarked og se, hvilke radiatorer, som passer dig, der findes. Så kan du måske finde noget der passer dig. Du kunne også overveje at købe hos et firma, der er i stand til at vise målene på radiatoren. Det firma, du henviser til, viser ikke mange oplysninger.

fase
Jeg har lige målt på en radiator. Der er beslagene til ophæng af radiatoren 120 mm, så der er plads til afvigelser i afstanden mellem vægbeslagene.

fase
Det er ikke samme slags beslag der anvendes ved nye radiatorer. Skær dem af med en vinkelsliber.

Pas på ikke at lægge for meget spartel på væggen, det ser lidt voldsomt ud øverst. Der skal kun et par mm. På

Elektronikteknikeren
Inden du går i gang med vinkelsliberen, så få radiatoren hjem så du kan se om dine nuværende beslag kan bruges.

fase
Gregeren skrev den 20-01-2024 17:00:53

Det er ikke samme slags beslag der anvendes ved nye radiatorer. Skær dem af med en vinkelsliber.

Pas på ikke at lægge for meget spartel på væggen, det ser lidt voldsomt ud øverst. Der skal kun et par mm. På

Er ved at rette en meget skæv væg op, så p.t. passer det rundt om radiatoren og jeg kan få sat filt på. Er dog nødt til at lave et godt lag spartel bag radiatoren hvis det hele skal være plant. Er det overhovedet fornuftigt at sætte filt op bag den eller er der noget med varme og lim jeg bør være bevidst om?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også