Udskiftning af O-ring i afløb i væg.

Hej LDS.

Er der et smart trick til at udskifte en o-ring i et afløb i væg?
Afløbet til min håndvask på badeværelset var stoppet af hår. Røret fra håndvasken ind i væggen var tidligere et forkromet rør uden vandlås. Da jeg havde det hele skildt ad, for at få afløbet renset, valgte jeg at montere et afløb i plast med vandlås, så det bliver nemmere at rense i fremtiden.
Det gamle afløb var rustet / anløbet der hvor det var stukket ind i plastikafløbet i væggen, og dette har tilsyneladende ødelagt o-ringen i røret i væggen. Som det kan ses på billedet, så kommer der en smule vand ud i samlingen.
Jeg kan ikke umiddelbart trække den nuværende o-ring ud, og vil nødig ødelægge den ydeligere. Jeg vil derfor hører om der er et smart trick til at fjerne den, så der kan komme en ny i.

På forhånd tak for hjælpen.

Go' weekend
Vh
Ole

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke en O-ring, men en speciel tætningsring. Jeg går ud fra at den er limet i, så den ikke lige er til at skifte. Hvis du kan finde den type tætningsring i løssalg, må der også findes en måde til at udskifte dem. Jeg har ikke hørt om det.
Tak for inputtet.
Pakningen kan drejes rundt inde i røret. Og det er også muligt at løfte siden længst væk fra åbningen. Hvis den har været limet fast, så er den i hvert tilfældet længere.
Først skal du finde en ny pakning. Jeg tvivler på de kan købes i løs vægt i nogle byggemarkeder, men måske en vvs'er kan være behjælpelig med at skaffe en.
Alternativt kunne du købe en bøjning eller andet som indeholder den pakning og så skifte den.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
En tur i nærmeste byggemarked og køb den billigste afløbsfitting i samme diameter. 
Så piller du pakningen ud af den og gør så ligeså med den i væggen, og ​putter så den hele i vægstudsen.
Lidt opvaskemiddel til at smøre med når du ​samler rørene igen.
Køb evt 2, så har du en ekstra at øve på.
Vil tro at der kan listes ​noget ​småt og ikke for skarpt under pakningen, som vippes ind mod midt af rør.

djaydjay skrev den 19-01-2024 16:07:04

En tur i nærmeste byggemarked og køb den billigste afløbsfitting i samme diameter. 
Så piller du pakningen ud af den og gør så ligeså med den i væggen, og putter så den hele i vægstudsen.
Lidt opvaskemiddel til at smøre med når du samler rørene igen.
Køb evt 2, så har du en ekstra at øve på.
Vil tro at der kan listes noget små og ikke for skarpt under pakningen, som vippes ind mod midt af rør.

ja nogen kommer me råd om noget de intet aner noget om

det er godtnok at købe en fitting , men det skal være samme fabrikat , ellers passer den ikke
brug aldrig opvaskemidel , det ødelægger pakningen , har du ikke glidemidel , så brug silikonefedt eller magarine
den lille plastkrave kan lirkes af med en skruetrækker , så følger pakningen med ud
Annonce
Ja, ja - de grå afløbsfittings jeg har set, har nu alle haft samme model pakning. Men det er jo rimelig indlysende, at det skal være en pakning, som er magen til den nuværende, - det behøves nok ikke skæres ud i pap for trådstarter.
At opvaskemiddel skulle ødelægge gummipakningen, det gad jeg godt se noget dokumentation på, - det lyder som en ammestuehistorie, opfundet af dem som sælger de andre typer glidemiddel.
Kan du ikke umiddelbar finde en pakning, kan du bruge sanitetssilikone til at tætne den med.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis