Trixtank el Spørgsmål

Hej.

Jøvi fik for 3 år siden renoveret vores hus og fik i den forbindelse lavet en ny trixtank istedet for den gamle septitank. 

Allerede et år efter slog sikringen fra inde i huset pga pumpen i trixtanken. Vi havde dem ude som havde lavet strømmen til at kigge på det, og de kunne ikke konstatere nogle fejl, og efter de havde været der så har det igså kørt fint indtil for en uge siden hvor det slog fra igen.

Dækslet/kassen hvor ledningerne er samlet i er placeret nede i tanken, ca 20 cm under låget.

Jeg åbnede ind til dækslet hvor kablerne fra huset er samlet med kablerne fra pumpen og kunne se at det var fugtigt derinde og isoleringen på nogle af kablerne var mørnet væk.

Jeg fik fat i en elektriker som kom ud og lavede en midlertidigt løsning fordi at kablet inde fea huset er så ødelagt at der skal noget gravearbejde til for at få det op at køre, han sagde så at han ikke mente at det er normalt at lave en samle boks nede i en septitank, men kunne ikke svare på om det decideret var ulovligt. Han forslog at vi får det lavet om så vi har salmebogen over jorden et sted.

Er der nogen der kan svare på om det er efter forskrifterne at sætte boksen med samlingerne nede i tanken? Og kan jeg rette henvendelse til dem som har lavet instaleringen når det er 3 år siden nu?

Mvh
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke ulovligt at placere dåsen med samlinger i brønden, men det kræver absolut tætte samlinger i til- og afgang samt fastgørelse af låg. Et billede af dåsen ville være fint. 
Du får næppe firmaet, som har lavet installationen, til at ændre det til det bedre uden, at du betaler for det.

fase
Der kan ikke bruges en membrandåse som overgang mellem installation og pumpe, fordi den ikke er tæt nok. Der skal bruges en dåse med forskruninger og et låg der skrues fast. Altså en marinedåse.
Marinedåse​​​

fase
Tak for svar.

Tror du jeg kan klage til dem der har lavet det?(og få noget ud af det?)
det ser vi tit , der er mange eliktrikkere der bruger den løsning , men få dem krympet sammen , så er der sjældent problemer
er godtnok også lidt bøvlet hvis der sker noget senere
Problemet er lidt at der ikke er noget kabel at give af, så de skal grave op et sted og køre nyt kabel ind i boksen da kablerne er så mørnet at de knækker bare man røre ved dem.

Men jeg tror jeg skal have dem til at sætte sådan en marinedåse op og så håbe at det holder🙂
Vores så  ligesådan ud. Da problemet opstod gjorde jeg ledningsenderne rene satte nye muffer på og gav samlingerne en ordentlig tur af dette: https://www.ep.dk/byggeplads-og-sikkerhed/olie-og-smoeremidler/kemi-produkter/05395-kema-el-isol-els-33-spray-500-ml

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 19-01-2024 16:54:05

Vores så  ligesådan ud. Da problemet opstod gjorde jeg ledningsenderne rene satte nye muffer på og gav samlingerne en ordentlig tur af dette: https://www.ep.dk/byggeplads-og-sikkerhed/olie-og-smoeremidler/kemi-produkter/05395-kema-el-isol-els-33-spray-500-ml

Det var også det der var min plan til at starte med indtil jeg stod med et stykke ledning i hånden der var knækket.

Elektrikeren vi havde ude sagde at der skal lyt kabel ud til da det er ødelagt helt ind til der hvor det kommer ud af røret og man kan ikke bare hive i det så det kom længere ud.
Det ser ud som om der hænger 20-30 cm frisk kabel i luften. Så få lavet en krympe samling, selv om det besværliggør det lidt hvis der en gang skal skiftes til anden pumpe. 
Ellers må grave den smule ned uden for og så lave en krympesamling derude med stykke nyt installations kabel som så går ind til en krympesamling inde i trixtanken.
Jeg mener nu godt den type dåse kan være tæt nok. Men mange laver det nummer at de stikker en kniv op i membranen. den er så ikke tæt selv om der kommer kabel i. Der skal prikkes hul i midten med en skruetrækker og så skal kablet trækkes igennem så det strammer omkring denne. 
Men luften er jo konstant fyldt med ammoniak dampe, og det angriber meget blandt andet kobber. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis