Ventilation er stoppet med at virke

Hej

Jeg flyttede ind i mit hus for ca. 3 år siden. Jeg havde loftventilation på mit badeværelse, som var forbundet til noget (en installation) oppe på mit loft.
For 1 uge siden, så tændte ventilationen ikke og jeg gik derfor op på mit loft for at kigge nærmere på det. Jeg har vedhæftet billeder. Jeg kan stadigvæk høre (svagt), at elektriciteten stadigvæk er der. Men ventilationen bevæger sig ikke.

Kan en af jer se, hvad jeg skal gøre? Kan man reparere det eller skal man købe en ny? I så fald - en ny hvad?  
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Løber vingehjulet let rundt, hvis du uden strøm på skubber til den ?
Kan den hjælpes igang med strøm på, hvis du skubber til den ?
Det ser ud til, at den kunne trænge til rengøring med en støvsuger og måske en pensel til at løsne skidtet i selve ventilator delen.
Ja, hvis du giver den et godt puf, skal den løbe flere gange rundt inden den stopper.

Hvis det ikke hjælper med rengøring, kan du købe en kanalventilator i stedet. Find en der passer i diameter med de to slanger. Den skal være omkring 100 m³/time. Typerne med centrifugal ventilator (som den du har) er normalt bedre til opgaven end aksiale (typen med propel). De larmer mindre og er bedre til at give tryk i lange slanger. Ulempen er at de fylder mere end en aksial.

Hvis den kører let rundt, men ikke vil køre, er fejlen nok en defekt kondensator eller en defekt vinding i motoren. Mærkningen med 220 volt viser at den er mindst 30 år gammel, så jeg ville ikke bruge tid på at reparere den

Det ligner en gammel emhætte de har brugt, nok ikke en helt optimal løsning, køb en kanalventilator istedet for, for som der er foreslået i andet indlæg.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også