Frosne brugsvandrør skunk - løsning?

Jeg har i 2021 overtaget et hus fra 2000. Det er et 1,5-plans hus, og mine vandrør i skunken fryser - det træls, og vi lugter, når vi ikke kan komme i bad! Vandet fryser allerede mellem -5 og -10 grader. Det er pex i tomrør, og jeg kan tø det op igen med "støvsuger-tricket", hvor jeg suger luft gennem tomrøret. 

Jeg søger sparring til en løsning. Kan rørene flyttes - Måske bare tættere på skunkvæggen, men stadig i skunken? Hvis de skal inden for klimaskærmen, hvad skal der så ske? Skal der varmelegeme på? Cirkulation på det varme vand? Jeg har snart brugt ca. 10.000 kr på håndværkere (tømrer og vvs'ere), men uden løsning.

Tømreren har lavet hul i skunkvæggen samt i taget ind til skunken. Der er rørisolering på rørene. Skunken er fyldt med isolering.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rør der indeholder vand skal altid placeres på den varme side af isoleringen, hvis der er risiko for frost. I dit tilfælde skal du få flyttet dine rør så tæt på den varme skunkvæg som muligt. Mon ikke det kunne have været gjort for de håndværkerudgifter du allerede har haft.
Det er også vigtigt at der er stillestående luft omkring dine rør.
Løsningen med cirkulationsledning eller varmekabler vil koste ekstra energi i fremtiden.

Søren O
Hvis rørrene lå helt inde mod væggen ville det ikke være et problem. Der skal ikke mere til.

Det må regnes som byggesjusk hvis du skal kæmpe med en type problem i et hus fra 2000. Jeg havde engang et ældgammel gammelt hus, der havde samme problem. Jeg tog blot nogle tagplader af og lagde mere isolering på, således at der var mere isolering ud mod taget end ind mod huset. Så var problemet løst.

Jeg er bange for at dine rør mindst et sted løber udenfor husets isolering. Hvis det er tilfældet er det ligegyldigt hvor meget, de er isoleret med rør isolering, de vil kunne fryse.  Hvis rørene ligger midt i husets isolering, vil der først være frostfare ved minus 20 grader. Er de overalt tættere på væggen, skal det være endnu koldere ude før de kan fryse.

Du skal altså finde det sted hvor rørene ikke ligger godt inde i husets isolering.

Jeg har som Godeven, løst et lignende problem, med at ligge mere isolering oven på røret, så røret nu ligger i den nederste 1/3 af isoleringen ind mod den varme side.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis