Ampere til villa - indraget af net selskab

Godaften derude.

Jeg har et større hus ude på landet.
Idet vi får Elbil, ville jeg lige tjekke hvad vi havde tilgængelig af strøm, idet jeg ikke kunne huske det.
På ejendommen har der tidligere været industri der har krævet en del strøm, så der går 4x16mm2 CU kabel fra gravsten og ind til min tavle.
I mine papir fra tidligere ejer fremgår det, at der har været installeret 100A på ejendommen. Men er blevet reduceret til 25A under byggeri. Det blev reduceret grundet gebyr besparelser. Altså IKKE solgt tilbage til netselskabet

Jeg ringede til netselskabet, og de oplyste mig, at jeg kun havde 25A til rådighed, og der tidligere havde været 100A. Men da det nu er mere end 10 år siden. (12år) Så tilhører de Net selskabet nu.

Er der nogle der kender reglerne om dette? Idet jeg regnede med, at jeg kunne opgradere når behovet var der. Kan de bare indrage mine Ampere som midlertidig er reduceret.
Hver Ampere koster 1.700kr.
Vil gerne op og have 50A tarif igen.

På forhånd tak, håber i kan assistere. :)


De 50A er nødvendige grundet

32A til ladning af bil
12A til Varmepumpe (Hoved varmekilden)
6A til den mindre varmepumpe
6A til kompressor.
XX A til når fruen laver mad :)

Så til tider tror jeg at jeg ikke har kunne holde mig indefor de nuværende 25A
Godaften derude. Jeg har et større hus ude på... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved at der er 35A i gravsten, og 25A tarif i min tavle.
Jeg kiggede en tekniker over skulder da de lavede 5år service på skabet. Deraf kender jeg også størrelse på kablet til gravsten.

Jeg havde håbet på et svar. At de handler efter gældende regler, eller de er imod.

Jeg tænker også, at få dem til at dokumentere retningslinierne vedr. de 10 år og frafald af inaktive ampere.

Jeg synes bare det lyder underligt at de kan inddrage dem når de er inaktive, når de ikke er blevet “solgt”
Superdiy skrev den 19-01-2024 15:34:43

Før du bruger mere energi på at frygte dine sikringer springer, så gå ud i kabelskabet og tag en af sikringerne ud.
Med stor sandsynlighed sidder der stadig 100A sikringer. Ellers tager det 5 min at sætte dem i. ( det er naturligvis ikke lovligt )

 Der sidder 35 NH sikringer i. De er meget træge, så de springer ikke lige sådan. Men derimod så “sladre” nye målere idag

S. Fabrin skrev den 19-01-2024 15:49:36

Superdiy skrev den 19-01-2024 15:34:43

Før du bruger mere energi på at frygte dine sikringer springer, så gå ud i kabelskabet og tag en af sikringerne ud.
Med stor sandsynlighed sidder der stadig 100A sikringer. Ellers tager det 5 min at sætte dem i. ( det er naturligvis ikke lovligt )

 Sikringer af den størrelse behøver man ikke tage ud for at se størrelsen på. Det er patronsikringer med værdien påstemplet. Hvis sikringerne er 63A eller derunder, sidder der sikringer i patronhoveder. Der skal bruges speciel værktøj til at fjerne patronsikringer.

Der sidder 35A NH sikringer i. 
Merrild88 skrev den 18-01-2024 21:54:49

mfrost skrev den 18-01-2024 21:45:55

Umiddelbart ville jeg sige at sælger hænger på den regning da du jo har købt huset på falske forudsætninger. Men du skal sikkert omkring advokat for at få sælger til at betale...

 Købt på auktion.Jeg var informeret om, at de var blevet reduceret. Men at der tidligere havde været 100A. Og det kunne skrues op igen.Jeg var dog ikke klar over, at der var en 10årig grænse, og at de tilsyneladende tilfalder net selskabet og skal købes på ny.Alle kabler mm. Er dimensioneret til 100A. Stikledning til gravsten er vist 4x50mm2 Alu

 Men der kan jo også skrues op. Du vil blot blive faktureret for de ekstra Amp du vil have ind. Mulighed for 100 amp, og 25 amp tilstede var vel det du købte og sådan er det fortsat.

Om de gamle kabler fortsat accepteres som værende ok, eller de evt skal måles igennem eller erstattes ved jeg ikke.

MVH Njord
njord skrev den 21-01-2024 17:15:15

Merrild88 skrev den 18-01-2024 21:54:49

mfrost skrev den 18-01-2024 21:45:55

Umiddelbart ville jeg sige at sælger hænger på den regning da du jo har købt huset på falske forudsætninger. Men du skal sikkert omkring advokat for at få sælger til at betale...

 Købt på auktion.Jeg var informeret om, at de var blevet reduceret. Men at der tidligere havde været 100A. Og det kunne skrues op igen.Jeg var dog ikke klar over, at der var en 10årig grænse, og at de tilsyneladende tilfalder net selskabet og skal købes på ny.Alle kabler mm. Er dimensioneret til 100A. Stikledning til gravsten er vist 4x50mm2 Alu

 Men der kan jo også skrues op. Du vil blot blive faktureret for de ekstra Amp du vil have ind. Mulighed for 100 amp, og 25 amp tilstede var vel det du købte og sådan er det fortsat.

Om de gamle kabler fortsat accepteres som værende ok, eller de evt skal måles igennem eller erstattes ved jeg ikke.

Forstå mig ret. Differencen fra 100 til 25 er ikke blevet solgt. Men justeret ned.

Jeg spørger om der findes en års regel. Hvis den ikke findes vil jeg have dem retur. De har ikke fremlagt mig dokumentation for de 10år 

Annonce
Helt fair du efterspørger dokumentationen for de 10 års forældelse.
Men ret beset så var det vel egentligt den tidligere ejer der burde have haft pengene da det jo er i hans / hendes tid de 75 Amp reelt blev opgivet. Jeg er med på du gerne vil spare pengene, men der var reelt kun lagt 25 Amp ind da du købte og med mulighed for 100 Amp. Opgrader du bare med de 25 Amp og betal de 42000 så kan du få billig strøm til bilerne, det er hurtigt tjent hjem. Ærgelse i dagligdagen er langt dyrere.....

Lidt ala en byggeret faktisk også bortfalder en kort år række efter man river et hus ned, og der betaler kommunen ikke kompensation. Den koster så heller ikke noget i kroner men kan forhindre dig i at opføre nyt på stedet. En byggeret er vel også kun et beskatnings objekt i forhold til ejendomsskat. Og kun et problem hvis man ønsker at opføre en ejendom et sted der tidligere var OK at bebygge men ikke længere.

MVH Njord
Jeg ved ikke noget om den 10 års regel, og i starten af tråden synes jeg heller ikke at det lyder som det er specielt 10 år. Men der har jo været sparet på gebyr i de ca. 10 år så det kan ligge der.
Alle elselskaber har jo offentlig tilgængelige salgs og leverings betingelser så den skal du da først og fremmest læse igennem. Der næst naturlig ´vis afkræve dem skriftlig svar. 
Mere kan jeg ikke bidrage med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad er det for gebyrbesparelser, I taler om?

Du betaler overordnet set tre priser til netselskabet.
1) Tilslutningsbidrag ved tilslutning til elnettet (gennemsnitlige omkostninger til forstærkning af nettet ved tilslutning af nye forbrugsenheder). Det er en engangsomkostning.
2) Løbende betaling for forbrug - primært tidsdifferentierede tariffer, men også effektbetaling, hvis du er tilsluttet på højspænding. Det er på målt kWh (eller til dels kWh/h for industrikunder).
3) Abonnement for måling, administration mv. Det er en årlig betaling afhængig af kundekategori, ikke isoleret effekt.

Du betaler tilslutningsbidrag (eller tidligere ejer da huset blev opført) for at erhverve dig en trækningsret fra nettet. Du behøver ikke at udnytte det, og kan også nedlægge din installation men fortsat have et såkaldt "hvilende leveringsomfang". Det har du i netop 10 år, og du kan finde det i tilslutningsbestemmelserne. Herefter hjemtages det - hvis "alle" for tid og evighed var registreret til at skulle kunne trække en stor effekt og denne skulle reserveres til dig, skulle det kollektive elnet udbygges i større omfang end nødvendigt - til ugunst for forbrugerne, da det ville gøre det unødigt dyrt.

Ift. "50A tarif" - hvis du er tilsluttet fx i et kabelskab (typisk husstandskunde), betaler du tarif som C-kunde. Tariffen er uafhængig af om du trækker 25A eller 50A, medmindre du bor i et område, der forsynes af et netselskab med en gammel tarifstruktur.

Det bør ikke være nødvendigt med 50A. 
11 kW til ladestanderen, 6 kW til varmepumpen og hvis alt ikke kører samtidigt, så burde det fungere. Alternativt køb et par Ampere ekstra hvis kompressor mv. skal køre på samme tid, hvis du vil være sikker.

Bemærk: Hvis du bare trækker fx 50 eller 100 A, selvom du kun har en trækningsret på 25A - fordi der i tidernes morgen har været etableret forsyning til 100A og stikledningen mv. kan bære det - vil du med tiden blive opkrævet tilslutningsbidrag for det alligevel. Forbruget vil overvåges for at sikre, at leveringsomfangene overholdes - igen, til gavn for det kollektive elnet og i sidste ende kunder som helhed. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis