Udskiftning af Siemens indbygningsovn - strømstik

Hej jeg troede jeg var lidt smart og ville udskifte vores udtjente Siemens indbygningsovn med en nyere model.

Dimensionerne passer helt perfekt, men nu ser jeg til min irritation at tidligere strømindtag til gammel ovn ikke er den standardmodel med schuko men et kabel med løse ledninger, selvom den gl. model online beskrives som med schuko stik:
https://www.siemens-home.bsh-group.com/dk/da/mkt-product/HB760560S

Hvad er bedste løsning? - elektriker der installerer schuko stik bag ovnen? - jeg kan ikke finde en omformer ​online til at splejse 3 ledninger ind til Siemens strømindtag, men andre har måske set noget? 

Mvh Dnaiel


Hej jeg troede jeg var lidt smart og ville... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det virker som om jeg skal have hele bagbeklædningen af for at komme ind til strøm monteringen, meget mærkeligt, på Bosch hjemmeside viser de at det er det sorte stik der skal bruges for den gamle ovn.
S. Fabrin skrev den 25-01-2024 13:35:41

Er det ikke den ny ovn, du skal have monteret?

 Jo, det er den med det sorte plugin stik, den gamle er med det hvide kabel monteret.

Nu får jeg en elektriker til at montere en Schuko kontakt i bagbeklædningen, men reelt (ikke lovligt) kunne jeg vil bare klippe ledning af gl. ovn og sætte et schuko hunstik på hvis det skulle virke ikke?
Du sætter den nye ledning i den nye ovn.
Du klipper stikproppen af den nye ovns ledning af, i den ende der tilsluttes væggen.

Du tilslutter ledningen i dåsen i væggen.

Elektronikteknikeren
Annonce
Så sætter du det sorte stik i ovnen og monterer den ende med schuko stikket i væggen. Du skal sikkert klippe stikket af og afisolere ledningerne i de klemmer, det gamle kabel er monteret i. Vis lige et billede af tilslutningen i væggen, så du kan få den nøjagtige anvisning på montagen.
Du skal ikke have ændret noget på ovnen. Og du skal da slet ikke montere et hunstik på ovnen og et hanstik på ledningen.
Tag den gamle ovn helt væk og glem den og dens forbindelser. Som anført flere gange sætter du nu det kabel, der fulgte med den ny ovn, Det er vist på et af dine billeder hvordan.

fase
Du skal under ingen omstændigheder bruge det gamle kabel, hverken helt eller delvist. Den gamle ovn med det gamle kabel skal væk. Du skal kun bruge det nye kabel. Det skal monteres i væggen, der hvor det gamle kabel sad. For at gøre det, skal Schuko stikproppen af.  Du må endelig ikke lave en samling mellem nyt og gammelt kabel. Det kan næsten kun laves, så det bliver en farlig installation.

Jeg tror at det er bedst at du får en elektriker til at kigge på det. Enten blot til montering eller en ekstra stikkontakt for at være fremtidssikret.
S. Fabrin skrev den 25-01-2024 14:26:16

Så sætter du det sorte stik i ovnen og monterer den ende med schuko stikket i væggen. Du skal sikkert klippe stikket af og afisolere ledningerne i de klemmer, det gamle kabel er monteret i. Vis lige et billede af tilslutningen i væggen, så du kan få den nøjagtige anvisning på montagen.
Du skal ikke have ændret noget på ovnen. Og du skal da slet ikke montere et hunstik på ovnen og et hanstik på ledningen.
Tag den gamle ovn helt væk og glem den og dens forbindelser. Som anført flere gange sætter du nu det kabel, der fulgte med den ny ovn, Det er vist på et af dine billeder hvordan.

 Problemet er at der ikke er et Schuko stik i væggen... strømkablet er trukket igennem et hul i indbygnings skabet og hvad jeg formoder til en fordelingsdåse under vasken, så jeg kan ikke tage det gamle kabel ud.


Selvfølgelig kan du trække kablet fra din nye ovn til den fordelingdåse, klip schuko stikket af ovnen og træk det til dåsen. Og forbind det der. 
Hvis du ikke kan komme til vægdåsen, er det ikke en lovlig installation. Der skal være et så stort hul i bagpladen at man kan komme til vægdåsen. Det bør bringes i orden.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis