Eftervarmeflade af 10mm kobberrør til genvex anlæg

Har installeret et genvex anlæg i mit hus, det virker ok, i perioder med hård frost kan det dog blive lidt koldt. Jeg overvejer heraf selv at bukke en kobberspiral af 10 mm blød kobber, og koble den på rør til en radiator der løber lige forbi. 
Mit spørgsmål er hvor meget varme det ville kunne give  i watt ? Udgang fra genvex er 160 mm og fremløb temp ville være Ca 65 grader.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kræver nogle udregninger jeg ikke kan.
Det vil afhænge af vandets temperatur, flow og vindens hastighed.
Er hurtigt overslag er at det ikke vil ændre noget.
De eftervarme flader producenterne laver har mange finner ( for at overføre mere energi til luften)
Fx https://www.nilan.dk/produkter/tilbehoer/eftervarmeflader/vand-eftervarmeflade-oe160
Gregeren skrev den 18-01-2024 11:23:11

Hvis du kan finde en stor cpu køler fra en pc med kobberbund, og bore hul så røret kan gå igennem basen med god kontakt, så skal det nok fungere.

 Hvis borer igennem en nyere køler vil du bore igennem heat pipes, og så virker det slet ikke. Jeg tror også man skal regne med at luften suser udenom køleren, hvis ikke man forhindrer den.

Pas nu på med hjemmegjort forvarmning med vand!
Alt afhængig af hvordan du laver det risikerer du frostspringning med det dertil følger.
Ved fabriksfremstillet forvarmer er der monteret temperaturføler, samt frostalarm.
Det vilfungere, men den effekt du afsætter afhænger af overfladearealet af din spiral. Den vil med overvejende sandsynlighed have relativt dårlig afkøling, så afhængig af dit fjernvarmeselskab kommer du til at betale ekstra pga. afkølingen.
 En eftervarmeflade til vand koster 3000kr, uden styring og tilslutning. Kan du lave kobberrør, og kasse ret meget billigere?

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis