Afløb til løkkenvask klukker efter kogende vand.

Jeg har i noget tid oplevet at mit afløb til køkkenvasken klukker efter noget jeg har hældt kogende vand i den. 

Det slog mig igår om det kunne skyldes en prop længere nede i afløbet, og er derfor gået igang med afløbsrens. 

Har brugt 1liter, og det klukker stadig dog ved kogende vand, hvilket ikke giver mening for mig? 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mere varmt vand fra hanen 60 grader, ca. 100 liter
larsen56 skrev den 17-01-2024 22:58:15

mere varmt vand fra hanen 60 grader, ca. 100 liter

Er ikke sikker jeg forstår, jeg hælder dagligt kogende vand i vasken - rester fra koge vand til te og kaffe, og tænker med det skulle jeg vel have forhindret forbyggelsen af snavs og skidt i rørerne? 

Hvorfor er det kun ved kogende vand? Det klukker? Er der prop? 

Du behøver ikke forstå det, prøv det af eller ring til slamsuger og betal 2-3000,-
Afløb har det med at klukke når der er en begyndende/delvis forstoppelse eller evt lunker på afløbsledningen. Forstoppelsen behøver ikke sidde tæt på vasken, så derfor kan man ikke nødvendigvis forvente at “lidt” varmt vand kan afhjælpe.

Tjek din brønd for at sikre at der ikke er tegn på forstoppelse der, da det så vil være en anden situation.

Ellers prøv med en Svupper
Rens vandlåsen og brug evt et Rensebånd

Alternativt få en kloakmand ud. Det behøver ikke nødvendigvis være en slamsuger. Det kan sikkert ordnes af en mand med en rensemaskine, hvilket bør være billigere end slamsuger.

Bare kald mig BBB 
larsen56 skrev den 18-01-2024 08:10:16

Du behøver ikke forstå det, prøv det af eller ring til slamsuger og betal 2-3000,-

Vi plejer at betale omkring 1300kr for at få en stor slamsuger forbi, og spule vores skod kloakrør.

Annonce
Når du hælder kogende vand i, så bliver luften i afløbsrøret under vandlåsen varmet op, og udvider sig. Efterhånden som luften afkøles igen, så trækker den sig sammen, og der dannes et undertryk. Hvis det eneste sted, der kan suges luft ind, er gennem vandlåsen, så vil den klukke indtil trykket er udlignet. Hvis vandet trækker hurtigt af vasken, så behøver der ikke være en forstoppelse nogen steder.

Hellere leje end at bo på gaden.
Når køkkenafløbet begynder at klukke, giver jeg det en masse grydefulde kogende vand. Jeg har to på skift, og hælder måske 20-40 liter i afløbet. Plastikrørene har intet problem med det kogende vand.

Hvis man vil åbne et brønddæksel og spule, skal man være sikker på at der er frit ud til vejen, da man skal spule på for stoppelsen fra modsatte side i forhold til vasken.

Denne sammen med en passende højtryksrenser klarer det meste.
https://www.jemogfix.dk/nilfisk-kloak-og-roerrenser-15-meter/1141/9610588/

Fandt du nogensinde løsning? Har samme problem og har efterhånden hældt 400l kogende vand. Haft slamsuger forbi. Har prøvet selv med højtryksrenser med afløb rens direkte fra håndvask afløb. men intet har hjulpet hos mig 
Jeg tog i biltema og tog et rense bånd, og kørte det ordentligt igennem.
Der var åbenbart en delvis forstoppelse længere nede i røret
Okay tak for svaret. Det må jeg prøve. Har lige skilt det hele ad gjort vandlås ren igen og kørte med højtryksrenser igen. Stadig lyd efter varmt vand. Det sjove er jeg prøvet hælde kogende vand direkte ned til afløb efter jeg fjernet vandlås og ingen lyd 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis